Kigondoltam

száz foooriiintnaaaak ötvenafele

Segédanyag

Részeredmények

  • csillagkúll: @dzsessz.szesz.zen: nem lennék a helyükben, amikor megtudják. (2023.09.04. 19:50) Jogvédő szervezetek
  • Kardos doktor: @dzsessz.szesz.zen: nyilván a libsi maszlagra van ráállva az agyad, azért nem fogod fel. (2023.08.08. 01:11) Az UBI margójára
  • dzsessz.szesz.zen: @ripők: rendkívül érdekes feltevés, de ezen a blogon a válaszok a fontosabbak! Mosási hőfok a mosá... (2023.07.27. 15:09) Bajersó
  • Páska Süme: reciprok hűböllér igazodópötty. (2023.02.07. 01:37) Mőőőőő!
  • dzsessz.szesz.zen: @Páska Süme: youtu.be/IqzMUn90tMg (2022.12.20. 10:58) A rendes december 3-i éves poszt
  • dzsessz.szesz.zen: nna... idővel a történelem bebizonyította, hogy aki rosszul múúnvalkol, azt kibasszák a pártból ma... (2022.08.23. 15:41) Moonwalk

Bambák

Legényvállalatunk

BOIL.gif

Államcsőd

2012.01.05. 10:35 -=büdösmackó=-

Szinte mindenhol hallunk, olvasunk az közelgő államcsőd lehetőségéről, tömören összefoglalva annak következményeit viszont alig találjuk. A Kigondoltam blog őszinte híve a nem-orthodox gazdaságpolitikának (vagy politikai gazdaságtannak?) és abból bőven profitál, de nem tudunk ellenállni a széles néptömegek kérésének: összefoglaljuk az államcsőd főbb következményeit.

 Röviden, szóval a miértre nem kitérve, államcsőd beáltakor:



-Az állam nem tudja fizetni külföld felé az adósságait, az adósságok refinanszrozása lassanként ellehetetlenül
-kifogynak az jegybank tartalékai
-magas vagy hiperinfláció
-üzemanyag, nyersanyagárak az egekben

Az állami támogatások csökkenése, utána megszűnése:
-energiaárakon, gáz, fűtés stb.
-gyógyszereken
-tb
-tömegközlekedés
-agrártámogatások

Továbbá:

-egészségügy összeomlása
-oktatás összeomlása
-minisztériumok működése akadozik, leáll
-állami projektek akadoznak, leállnak

Közszféra fizetései szünetelnek:
-egészségügyi dolgozók
-máv, volán, malév, bkv dolgozók
-oktatásban dolgozók
-minisztériumi dolgozók
-mentők, karhatalom, katonaság nem kapnak illetményt
-nyugdíjakat nem tudja fizetni az állam

Adók az égben

Az állami pénzek elapadása begyűrűzik a versenyszférába, magáncsődök, vállalati csődök, fizetésképtelenség, ingatlanok elértéktelenedése történik.

Végülis semmi nagy dráma, csak nincs mit enni, hideg lesz, nem lesznek gyógyszerek, nem lehet tömegközlekedni, bezárnak a kórházak, nem működik a közigazgatás

Az éhes szájakat legtöbbször a jegybank az alapkamat emelésével akarja betömni, de az csak inflációt eredményez, ami azt jelenti, hogy nominálisan az emberek megkapják a pénzüket, de az havonta vásárlóértékben mondjuk 10%-al kevesebbet ér

Ha valaki ráismer a Hazai folymatokra esetleg, az azért van, mert elkezdődött...

Magyar államcsődnél pár hónpon belül az euró 500 forint, a benzin 1200 forint, egy l tej 800 forint, egy m3 gáz 300 forint, 1 kg kenyér 1200 forint, egy tojás 300 forint.

Az emberek elkezdenek arannyal, ezüsttel, tojással stb. értékcserélni, a nemzeti valuta már nem sokat ér, a kormány a keményvaluták vételét korlátozza vagy megszüniteti, előbb zárolja a devizaszámlákat, majd a forintszámlákról kivehető összegeket limitálják, majd lezárják a bankszámlákat, végül a bankok csődbe mennek, a betétek állami garanciáját pedig az állam nem tudja megfizetni, a lakossági megtakarítások mindörökre eltűnnek a számlákról.

Eleinte szép nagy sorok állnak a bankok előtt és őrjöngenek az emberek, aztán már nem állnak sorba, csak őrjöngenek.

A köbiztonság drámaian lecsökken, rablások, fosztogatások megnövekednek, esetleg polgárháború törhet ki. Tömeges a népesség elvándorlása.

Kb. ennyi az államcsőd. minden elemét lehetett látni a görögöknél, argentínoknál, csak a németek a görögök utánnyúltak, mert ojrójuk van a görögöknek.

Az állam 20-30 évre, tehát minimum 1 generációra reménytelenül összeomlik, eladósodik.

Mi az esélye a Magyar államcsődnek?

Aki ért valamit a tőkepiacokhoz, legtöbbször azok a dolgok nem történnek meg, amiről még a legprosztóbb lapok is írnak. Ennek alapján a Magyar államcsőd esélye minimális.

Viszont engedje meg a kedves olvasó, hogy bemutassuk a CDS piacok bennfentes világának egy kis szeletkéjét. A CDS kötvénypiac egy spekulatív, másodlagos pénzügyi piac, ahol hétköznapi nyelvre leegyszerűsítve hitelek bedőlésére lehet biztosítást venni vagy eladni. A biztosító arra spekulál, hogy egy adott esemény nem történik meg, az aki bitztosít, pedig arra, hogy megtörténik. Nincs ebben semmi rendkívüli, a hétköznapi ember pl. külföldre menet előtt balesetbiztosítás kötésénél arra spekulál, hogy meghal, vagy balesetet szenved, a biztosító pedig azt mondja, szerinte nem. Minél veszélyesebb országba megyünk, minél hosszabb távra, annál nagyobb a halál vagy a baleset esélye, ergo a biztosítás díja is nagyobb. Ugyanez a jelenség megfigyelhető a kötvények CDS piacán. Itt a szereplők egy szűk kör: azok akik nagy tételben kötvényeket tartanak maguknál állnak azokkal szemben, akik készen állnak fizetni, ha esetleg bedől az adott ország kötvénye. Ez a világ a pénzügyi nagyfiúké, itt nem szarral gurigáznak a résztvevők. Tekintsük meg az alábbi ábrát:

 

Amint láthatjuk az utóbbi napokban a Magyar Államkötvények CDS rátája drámaian növekedett: lefordítva ez azt jelenti, hogy a biztosítók drágán adják a biztosítást annak, aki közvetlenül szívinfarktus előtt áll. Az ábrán az államkötvényekre adott biztosítási ajánlatok ára az egekben van, államcsőd közeli árakon. A nem orthodox-gazdaságpolitika az elmúlt fél évben 250 körüli árazásról 650 felé vitte ezt az értéket. Ez 260%.

Ezek szerint az értékek szerint az államcsőd sajnos a küszöbön van.

A megoldás egyszerű: azonnal le kell állítani a végtörlesztést, az utolsó leheletünkkel  vegyünk fel annyi euró állami és magánkölcsönt, amennyit csak lehet, lehetőleg német bankoktól: minél több, annál jobb, ne törődjünk a kamatokkal: ha már a T. kormány nem fogadta el a svejci frankra vonatkozó svejci frank kollektív hedge fundunk ötletét, nagyon kérjük, a mostani tanácsunkat fogadja meg: halmozzunk fel tartozást euróban a németektől, franciáktól, osztrákoktól! Alkalmazzuk a Görög technikát!

Ezzel a swap technikával megfogjuk a tökeit a külföldi bankoknak, és ha mi bedőlünk, hát az ő bankjaik is csúnyán megbánják, ami közvetetten az ECB bedőlését is eredményezheti. Játsszunk mi magunk a forint shortra! Így mulat egy magyar nábob!

 

Ápdét:

Azok számára, akiknek kimosta az agyát a mai magyar média: ébresztő, baj van.

Tessék a kétkedőknek:  a legfrissebb CDS rank (5 éves bondok http://www.cnbc.com/id/38451750 ) a nem euró alapú országok közül a második legrosszabb a helyzetünk. Az a nagy szerencséje a görögöknek, íreknek és portugáloknak, hogy eurójuk van... Mi egyiptommal harculunk a hasonlóan rossz pozícióért.

Ezek nem rémhírek, ezek a tények!

518 komment · 11 trackback

Címkék: viktória ánusz shortojjbazmeg alkoholos befolyásoltásg

A bejegyzés trackback címe:

https://kigondoltam.blog.hu/api/trackback/id/tr693521264

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Sokáig Éljen Ferenc! 2012.01.08. 15:58:17

Most, hogy túl vagyunk az évezred legnagyobb „szeressük egymást, bármilyen különbözőek is vagyunk” partiján (ezen most teljesen elérzékenyültem, úgyhogy ha hazaértem, megdugom valamelyik macskát), ideje kicsit mögé is nézni a történéseknek!...

Trackback: Utcára vonulni Viktorért 2012.01.08. 12:35:56

A Fidesz erőt demonstrálna, terveik szerint több százezres tömeget vonultatnának utcára Orbán Viktorért, hogy ezzel mutassák meg, hogy a Viktor mögött rejlő támogatottság valóban kétharmadot jelent. Abban biztosak lehetünk, hogy ha ez megvalósul, akkor...

Trackback: Selmeczi: Nem kell betojni, a nigériai ex-miniszter fia megmenti hazánkat! 2012.01.08. 11:49:59

- Nem kell aggódnia többé a magyar családoknak, tegnap hajnalban netezgetés közben megtaláltam a megoldást! Magyarország nem szorul rá se az IMF-re, se az EU-ra ezután! - nyilatkozta Selmeczi Gabriella szikrázó mosollyal reggeli sajtótájékoztatóján. &n...

Trackback: Felelősnek tartja magát? - az orbáni mosoly tragédiájáról 2012.01.08. 11:46:48

Egy pénteki, a HVG újságírója, Dezső András által készített, mindössze néhány másodperces videó megtekintése vélhetően mindenki számára tökéletesen elegendő ahhoz, hogy  kijózanodhasson, beláthassa, hiába is reménykedtek, spekuláltak sokan az elmú...

Trackback: Rogán Antal életrajza 2012.01.08. 09:20:28

Rogán egyéves pénzügyi ügyintézői gyakorlattal megy tárgyalni az IMF-hez. Tényleg az a jó az országnak, ha nem három felkészült gazdasági szakembert, hanem egy jogászt és két pártkatonát küld a Fidesz az oroszlánbarlangba? "Kihagyják Matolcsyt az...

Trackback: Matolcsy György életrajza 2012.01.08. 09:19:43

Hogyan irányíthatja egy nemzet gazdaságát az, akinek egyetlen nap munkatapasztalata sincs a versenyszférában? Nemzetgazdasági miniszterünk soha nem dolgozott vállalkozásban, ám figyelemre méltó időt töltött igazgatással, elnökléssel, kurátorkodással és...

Trackback: Orbán Viktor életrajza 2012.01.08. 09:19:12

Alkalmas-e az ország vezetésére Orbán, akinek mindössze egy éves szociológus gyakornoki szakmai gyakorlata van a megélhetési politizálás mellett? Mihez ért az ELTE-n huszonnégy éve szerzett jogi diplomájával? Nézzük meg Europass sablonba feltöltött él...

Trackback: Allamcsod, indukcio 2012.01.07. 23:33:46

A magyar allamhaztartas regota szufficitet termel adossagszolgalat elott. Ha a magyar allam becsodol, nem lesz kozvetlenul keletkezo forrashianya. Az allamcsod elinditja a befektetok penzkimenekiteset. Ez felnyomja a forint arfolyamat. A megugro forint...

Trackback: Go West – Búcsúzik a Hungarisztán blog 2012.01.07. 23:08:19

Több mint 8 hónap telt el azóta, hogy nem írtam (leszámítva az imént posztolt, ausztriai bankszámlanyitásos irományt). Nem lustaságból, hanem mert nem tudtam mit írni. Ez utóbbinak pedig egyáltalán nem a témahiány volt az oka, hanem a tehetetlenség érz...

Trackback: Elszabadult a gyorsnaszád 2012.01.07. 22:37:58

Emlékezetes nap volt január ötödike! Ezen a napon bizonyosodott be végérvényesen, hogy a „magyar gyorsnaszád” hajóhídja üres, a kormány előtt nem áll senki. Habár az is lehet, túl sok hisztis hülyegyerek marakodik ott egymással, és most épp...

Trackback: Mit jelent a magáncsőd? 2012.01.07. 18:35:46

A mai napon elég sokat lehetett arról olvasni, hogy a Nemzetközi Valutaalap (IMF) feltételei között szerepel az, hogy a hazai jogrendszerben meg kell teremteni a magáncsőd intézményét. Mivel ezt jogi szabályozással lehet elérni, így feltétlenül foglalk...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Veszprémi Linda 2012.01.08. 12:09:07

@high up!: Sunáználak!

@lavór: Téged is, de még gondolkodom!

@Zabalint: Lazujjá' le.

@Bandibacsi34: Öreg vagy. Vén trotty.

szanalmas 2012.01.08. 12:10:21

@Veszprémi Linda:

Linduska, volt már olyan, hogy bugyi nélkül körbepörgőrúgásoztál?!

Veszprémi Linda 2012.01.08. 12:10:28

Na, akkor megyek. Ennyit erről. Villanyszerelők=rulez!

Veszprémi Linda 2012.01.08. 12:10:59

@szanalmas: Volt, és el is találtam valakit. Szeretnéd, ha megismételném?

lavór 2012.01.08. 12:11:23

@Veszprémi Linda:

Miért? Te olyan "más" vagy? :D

Veszprémi Linda 2012.01.08. 12:12:10

@szanalmas: Téged is sunáználak.
De csak high up után.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.01.08. 12:12:16

@Bandibacsi34:
Egyszerűen kiszámolhatod. 10% alatt én a kamatokat értem, a refinanszírozási igény magasabb, de arra vesszük fel az új hiteleket, tehát a kamat ami ténylegesen teher:

Ha 82%-os GDP arányos államadóssággal számolunk, az újraelosztás mértékét pedig 60%-nak tekintjük(nincs pontos adatom, ezért becsülök, habár ha azt nézem, hogy az átlag szuperbruttó fele a nettó bér, és még áfát is fizetünk, több mint 60% al kellene számolnom), akkor az azt jelenti, hogy kb. az állami bevételek 136%-a az államadósság. Ha 7%-os átlagos kamattal számolok, akkor ez 9,52%-a az állam kiadásainak.

A multikról pedig annyit, hogy vegyük pl. az Audit. Exportra termel, így ha nem lenne itt, azoknak akik ott dolgoznak, nem lenne munkájuk(vagy valakiknek helyettük nem lenne). A bővítés előtt 5000 embert alkalmaztak, átlag havi 50 ezer Ft SZJA-val számolva az évi 3 milliárd Ft. És ez csak az SZJA, közvetlenül számolva, mert becslések szerint nagyjából 20 ezer ember dolgozik valamely beszállítójuknál. És nem beszéltünk arról sem, hogy akik onnan kapják a bérüket, a boltban vásárolva áfát is fizetnek, illetve élénkítik ezzel a gazdaság más ágazatait is.

szanalmas 2012.01.08. 12:12:37

@Veszprémi Linda:

Nem bánom, de tedd fel a youtube-ra!

Veszprémi Linda 2012.01.08. 12:17:51

@szanalmas: mindég ez a média-orientált, infokommunikációs szemlélet. Ez tesz be a libidónak. A vágy halála.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.01.08. 12:19:06

@lavór:
Azért vannak, amiket meg lehet/kell javítani. Pl. gázbojler, gázkonvektor, kazán. Múltkor 10 perc munkáért és a kiszállásért, amiben anyagköltség nem volt, 8 ezret fizettem zsebbe. Igen, persze balek vagyok, csakhogy a környéken minden gázszerelő baleknak nézhet jogosan, mert elég kevesen vannak elég sok potenciális ügyfélhez, én meg nem értek a szereléshez. De mondhatnám a szakácsokat, akik a nyugati határszélen fejenként többet keresnek, mint 3 diplomás, és egy csomó étterem örül ha talál rendes szakácsot(mellesleg okj-s gyorstalpalós szakács az van bőven, de minek...). Még persze a pincér is többet összeszed, mint a diplomások.

agyameldobom42 2012.01.08. 12:19:07

Ennek a CDS-nek megis mi a mertekegysege?
Milyen penznemben denominalt allamkotvenyre miben fizet?
Elinflat Forintban ugye felesleges az egesz...
Linearis egyaltalan?
Belgium duplaja, Dubai masfelszerese, Gorogorszag egy tizede nem tunik katasztrofanak.

lavór 2012.01.08. 12:25:11

@Veszprémi Linda:

A kérdés nem az, hanem hogy te az vagy-e? Te akarsz sunázni.

HgGina 2012.01.08. 12:27:45

Én ugyan nem vagyok szakképzett pénzügyi zseni, de a BKV, egyes minisztériumok, egyes önkormányzati részlegek és több más állami parazita szervezet leállását nem sajnálnám. Ugrásszerűen javulna egyrészt a pénzügyi egyensúly, másrészt az ügyek elkezdenének haladni a megoldás felé. Esetleg a külföldön, veszélyes helyen dekkoló hős magyar hadsereget is haza lehetne hívni nyári kukorica-címerezésre, almaszedésre (ha van még almatermelő hely). Tudom persze, a veszélyes küldetést meg kell fizetni. De akkor miért nem itthon fizetik meg a veszélyes munkákat? Egy egyszerű példa a gyereknevelés. Avagy esetleg pusztán a segélyből élő bodzaszedőket be lehetne fogni kényszermunkára.

De ezeket természetesen csak, mint nem hozzáértő írom.

Veszprémi Linda 2012.01.08. 12:29:37

@lavór: buzikat nem sunázok, sok vele a gond. Folyton Bandibácsira gondol közben, ami még nem volna baj, de úgy is szólít.
Szóval nem. Kivéve, ha úgy nézel ki, mint Gale Harold. De ennek a valószínűsége a 0-hoz konvergál.
Túl sokat kérdezel, ergo sanszos, hogy a fenti felállás igaz.

Veszprémi Linda 2012.01.08. 12:31:43

@lavór: Egyébként a válasz: én nem. Te viszont sajnos lehet.

Untam itt a dolgokat, gondoltam én is beleszólok, valami építő jellegűvel.

lavór 2012.01.08. 12:33:26

@Zabalint:

A felhozott példád általában csak "márkaszervizzel" javíttathatók. Ezek alvállalkozókat (kényszervállalkozókat foglalkoztatnak). A munkadíj egy összetett dolog. Ott a szaktudás, a kiszállási költség, és benne van a fővállalkozó haszna is.
Az, hogy te például zsebbe fizetsz neki, az a te bajod. Garanciád se lesz az elvégzett munkára. A munkáltató találna rendes szakácsot. Csak annyit kéne fizetnie, mint a nyugati határ mellett. De ez igaz lehet bármely szakmára. A bérezés kicsit vicces a versenyszektorban, amellett óriási a kiszolgáltatottság. A kereskedelem itt is elöl jár a kizsigerelés szintjén.

villamos alóli kacaj 2012.01.08. 12:33:52

@Zabalint:
- becseréllek a Matolcsyra

@high up!:
- becseréllek az érettségizett (neve sincs) Fellegi utódra

Ugyan semmi nem változik, de legalább élvezem a "meccset".
A ti örömötök meg az, hogy OV a seggetekbe dugja a hangszóró csatlakozót, oszt jó napot!

Parasite 2012.01.08. 12:34:05

@szanalmas: szégyeld magad egy darab L. mindenhol máshol is ennyi a benzin. a forint szar, de mitől lenne jó? nem az a nevetséges, hogy ennyi a benzin meg az euro, hanem az összes többi amit írt ez a szerencsétlen.

lavór 2012.01.08. 12:34:56

@Veszprémi Linda:

Ez megint "feltételezés". Az meg ugye semmire nem vezet. Illetve hibákhoz. Abból meg van elég, ráment az ország lassan.

-Tom - 2012.01.08. 12:45:51

@szanalmas: Mióta hiánygazdálkodás van. Egyébként kettő.

vega2 2012.01.08. 12:48:59

Orbán Viktor kijelentette, hogy nem zárolják a magánmegtakaritásokat a bankokban.
Nos nekem ez azt jelenti, hogy valakinek eszébe jutott ez a lehetőség.

regapó 2012.01.08. 12:51:46

Az államcsőd így is - úgy is bekövetkezik, mert az államadósság kamatok időben változatlanul ketyegnek, a gazdasági recesszió miatt pedig elmarad a bevétel, és napról napra nagyobb közöttük a különbség.
A recessziót éppen az adósság miatti túlzott elvonások gerjesztik, ez egy ördögi kör, amiből nincs kitörés csőd nélkül.
A csőd minél később következik be, annál kevesebb tartalékuk marad az embereknek.
A csődöt csak úgy lehetne elkerülni, hogy elengedik az adósság egy részét, de ezt nem fogják, éppen arról szól a csőd, hogy az ország fizetésképtelen, tehát leírják az adóssága finanszírozhatatlan részét.

vega2 2012.01.08. 12:53:40

@Zabalint: Tüzelj fával. A favágók nem szednek le, mert "vígan élnek".

vargánya 2012.01.08. 12:54:41

@bogancs: "Namost ha nem kapunk több hitelt az államadósságunk refinanszírozására, akkor csupán egyetlen (nem ortodox) teendő van: Beszüntetni az adósságszolgálatot." Egyetértek! Akkor ugyanis a visszatartott törlesztőrészletekből finanszírozni lehet az államot. (Ez idén 3200 milliárd Ft! , miközben az új hitel szükséglet 4,6 mrd EU azaz kevesebb, 1500 mrd Ft.) Hosszú távon pedig "át kell menni a falon", azaz az állami pénzteremtés lehetőségével élve megfontoltan (mert lehet ám úgy is, liberális barátaim!), az inflációt kordában tartva finanszírozni magunkat.
Jellemző persze, hogy az ilyen tabudöntögetó érvelésre érvek helyett minősítgetéssel, "lehülyézéssel" válaszlnak azok, akik saját hazájukkal szemben a globális pézhatalmat képviselő IMF oldalára állnak. (Lehet, hogy nincs hazájuk?) Jó példa erre amit "bogancs" kapott azonnali válaszként "Levéltáros"-tól tegnap 19:35 -kor: "Majd ha iskolai blogot nyitunk, akkor csinálunk levezetéseket a hozzád hasonlóknak." Ez volna tehát az "érv". No comment.

burnsie 2012.01.08. 13:19:09

@agyameldobom42: 10 millió usd denominált kötvény esetén mennyit kell fizetni azért, hogy ha ez defaultol, akkor a cds kiíró fizessen.
700-as cds esetében a 10 millió usd kötvényre 700,000 usd-t kell fizetni.

sidol 2012.01.08. 13:49:12

Bemondani az unalmast és nem visszafizetni amit már így is 100szorosan visszafizetni, visszavezetni a pénzkibocsátás jogát. Ja, hogy rocsildéknak nem tetszik. És?

bogancs · http://nivo.blog.hu 2012.01.08. 13:59:48

@-=büdösmackó=-:

És mi van a tizedesponttal angolszász majmolókám?

Jó magyar ember ilyet nem ír le.

AbuBakr 2012.01.08. 14:10:58

@regapó: nahát... valaki látja a fáktól az erdőt is!
elég ritka az ilyen a Zindex blogketrecben

AbuBakr 2012.01.08. 14:14:46

@vargánya: az egyetlen kiút...
sem az nem visz ki az erdőből, amit a jelen kormány hintázva csinál, sem a térdre rogyás és hitel további hitelekből való finanszírozása....

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.01.08. 14:15:05

@lavór:
"Az, hogy te például zsebbe fizetsz neki, az a te bajod. Garanciád se lesz az elvégzett munkára."

Ellenkező esetben 15-20 ezer körül fizettem volna. Nyilván az én bajom, ha tönkremegy újra.

"A munkáltató találna rendes szakácsot. Csak annyit kéne fizetnie, mint a nyugati határ mellett."

Talál is, ha eleget fizet, illetve jó adott helyen a borravaló. De itt a kereslet-kínálatról van szó, amilyen szakemberből kevés van, az többet, amelyből sok van, az kevesebbet tud keresni. Ma egy jó szakmunkás ténylegesen többet keres, mint egy átlagos diplomás, csak statisztikákban ez nem jön le, mert gyakorlatban előbbinél zsebbe megy, vagy borravalóként megy zsebbe.

a fene tudja még · http://hatker.blog.hu 2012.01.08. 14:17:30

@szanalmas: 250-ről 650-re -> 2,6 szorosára emelkedett, 260%-ára emelkedett, de a növekedés 160%.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.01.08. 14:18:43

@vargánya:
Az, hogy nem hallod meg az érveket, a te bajod. Én még egyszer leírom, államcsőd, elzárkózás vagy bármi hasonló esetén a GDP is visszaesne, ettől az adóbevételek is, többel, mint a törlesztő. A kiadásokat akkor is csökkenteni kellene, csak abban az esetben többel.

lavór 2012.01.08. 14:19:33

@Zabalint:

Csak egy példa: el kellett szállítani egy mosógépet. 3 cégtől kértem ajánlatot. 5 ezer forintos különbségek voltak. Válassz másik szakembert.

"amilyen szakemberből kevés van, az többet, amelyből sok van, az kevesebbet tud keresni"

Ez a világ bármely részén így van.

Roy 2012.01.08. 14:19:56

Ide menj bizalommal. Itt nem tudják a megtakarításaidra a mancsukat rátenni. Több magyarul beszélő munkatárssal, és a határtól sincs messze.
rbgd.hu/

bogancs · http://nivo.blog.hu 2012.01.08. 14:21:10

@szanalmas:

Ezt büdösmackó elbaszta! Egyértelmű. Nincs mentség. Elcsúszott egy banánhéjon, fennakadt egy apróságon. Teret engedett a támadásra.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.01.08. 14:21:21

@lavór:
Abban a városban, ahol az a lakás van(már nem ott lakok), 3 ilyen szakember elérhetőségét tudtam meg, az első kevesebbet kért, de rossz munkát csinált, a második volt akiről beszéltem, a harmadikig nem jutottam.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.01.08. 14:23:55

@lavór:
Más:
A régit mikor lecseréltem egy újra, mármint a vízmelegítőt, a szakszerviz nem szerel fel, csak beüzemel, ezért akkor is ki kellet hívnom szerelőt, mert mint mondtam, én nem értek hozzá. Ja, és tudod mi a beüzemelés? Semmi, mert a gyakorlatban a szerelő szereli fel, és onnantól működőképes is, a beüzemelés nem más, mint garancia érvényesítés.

lavór 2012.01.08. 14:27:57

@Zabalint:
"a beüzemelés nem más, mint garancia érvényesítés."
Tudom. De igazából az is törvénytelen. Itt az ideje az összeomlásnak. :) Minden megvan hozzá. Megérett a helyzet.

Sir Galahad 2012.01.08. 14:50:46

@Mészáros Laci: "Mi értelme akármekkora adót kivetni nem folyósított fizetésekre?"

például a csődegyezség után fennmaradó adósságot kell törleszteni, hadsereget, kormányőrséget fenntartani, stb.

- elvben igen, de 0 forint fizetésre akárhány százalékos adót vetnek ki, a bevétel 0 forint. Szóval még egyszer: mi értelme?

Commandante Jayasuriya 2012.01.08. 15:10:30

@szanalmas:

Azért jössz most ezzel az pitykésdolmányos, kardcsörtetö szöveggel, mert a nektárcsepegtetés bejönne neked!
Csak vigyázz, hogy nehogy úgy járj, mint Dragi, aki mindenhol csepegtetett a vesszejével, és a végén az orvosok állították el a folyását.

kacsa65 2012.01.08. 15:13:11

@vargánya: Úgy látom a Lázár féle cigány mentalitás terjed.

Alf (törölt) 2012.01.08. 15:39:08

Államcsőd???

A jegybank tartalékai 100 éve nem voltak ilyen magasak, a húdenagy teljes magyar államadósság felét akér ki is lehetne fizetni belőle...

olvasni, gondolkodni!

tükörfúró 2012.01.08. 15:47:31

@Alf: A banki tartalék szép dolog, de nem menti meg a bankot, ha hirtelen elvész a bizalom, és minden befektető a pénzét akarja.
Valahogy igy van ez a magyar államadóssággal is, a tartalék nagyon szép ahhoz, hogy az államnak legyenek eszközei egy nála kisebb pénzügyi entitás manővereinek ellene lépni, tehát legyen valamekkora stabilitásoka az éppenséggel mostanában mindeért okolt "támadásokkal" szemben.

Ha elvész a közbizalom, poltikai és gazdasági értelemben, az ellen az a devizatartalék csak fűszál a szablyákkal szemben.

Valójában pl a teljes magyar adósságnak a közvetlen "államadósság" csak egy része, namost az államcsődnek a magánhitelek tömeges bedőlése is nagyszerű komponense és katalizátora lehet többekközött.

Nem véletlenül vetődött fel a magáncsőd ötlete kintről, hamár a hazai kormány képtelen valós intézkedéseket tenni, hetente más hülyeség hanzik el, lakóparktól a végtörlesztés című állatságon át az állami felvásárlásig.

hoplita 2012.01.08. 15:52:07

@version:
A revolver sokkal megbízhatóbb, mint az öntöltő, de ne áruld el senkinek.:)
Nem véletlenül aranyszabály....önvédelemre forgót.:)

tükörfúró 2012.01.08. 16:07:04

OFF
@hoplita: Ez az aranyszabály azért leginkább csak gázpisztolynál van igy, élesfegyvernek hétköznapi körülmények közt elenyésző esélye van az akadályra.. Kvázi polgárháborus helyzetben meg azért én is inkább egy nagy öntöltőt szeretnék 6-8 db teli 15ös tárral, valami piti 5lövetű revolver helyett, teljesen jogosan jelent meg az emlitett blogon ez a dolog.
ON

Bandibacsi34 2012.01.08. 16:16:43

@Veszprémi Linda: Mar a '80 as evekben is tudtam, hogy transzvesztita vagy. Oreg vagyok, de nekem all a dako, neked meg csak kiall (onnan) a dildo.

Bandibacsi34 2012.01.08. 16:20:36

Mi lesz ha allamcsod lesz? Tuleljuk es max 5-10 ev es meglesz a talpra allas. A nemetek 1945. Utan 10 ev alatt talpra alltak(ebbol 5 evig nem engedtek oket, szoval 5 ev). Ez kultura kerdese. Persze a magyar sznob nep. Ugy akar elni, mint a nyugatiak, sot Nyugaton jobban spotolnak, mint itt.
Legyen csak allamcsod, majd jobb lesz utana.

Veszprémi Linda 2012.01.08. 16:34:10

@Bandibacsi34: Vén bátya, maga semmit se tud, higgye el nekem. Csak rakja szépen befelé a wikipédiát, mást úgyse tud berakosgatni má'.

Wise Lady · http://www.wiselady.hu/ 2012.01.08. 16:42:57

@wirth6: és bogancs és büdösmackó
A százalékszámítás általános iskola 6.osztályos tananyag.
160%-kal és 260%-ra nőtt. Olvasgassátok és értelmezgessétek. A titok: a -KAL és a -RA.
Egy matematika tanárnéni

Bandibacsi34 2012.01.08. 16:44:56

@Veszprémi Linda: Szaraz lyukba nem is teszem. )- DDDD

-=büdösmackó=- · http://kigondoltam.blog.hu 2012.01.08. 17:00:02

@Alf: Te barom, te, hát ez az: természetesnek veszed, hogy a jegybanki tartalékot törlesztésre használja a kormány! Kurvára nem érted, mi a független jegybank értelme, te fasz, csak hajtogatod, amit belédvésett a média! Buta fasz!

-=büdösmackó=- · http://kigondoltam.blog.hu 2012.01.08. 17:01:20

@Bandibacsi34: Bandi bácsi, ne kívánjon államcsődöt a Hazának! Maga egy libsi!

-=büdösmackó=- · http://kigondoltam.blog.hu 2012.01.08. 17:03:06

@bogancs: Anyádat basztam fe nem el, hanrm meg. Mondhatom még mindíg vadmacska a vén kéjenc!

-=büdösmackó=- · http://kigondoltam.blog.hu 2012.01.08. 17:07:26

@ursus artos: Te buta fasz, olvasd el a poszt első kapcsolódó mondatát! A külföldi adósságok törlesztésképtelenségének bejelentése az első lépés, utána a többi esemény egymásból következik. Az a gond, hogy nélkülözöd az értő olvasás képességét.

-=büdösmackó=- · http://kigondoltam.blog.hu 2012.01.08. 17:11:44

@Veszprémi Linda: Gyere nunás találkozzunk, menjünk trolizni! Az tök izgi, jobb, mint a hullámvasút!

röhögő 2012.01.08. 17:22:37

@Megköszönöd az italt,hazamész, kivered: Milyen kártyáról beszélsz? A gina teljesen elvette már az beszed?

wirth6 2012.01.08. 18:03:15

@Wise Lady: Csakhogy a szövegben "Ez 260%." se -kal, se -ra nem szerepel. Úgy tűnik a vita abból eredhetett, hogy mást és mást feltételeztünk. Valószínűleg azért feltételeztem, hogy a növekedés arányáról szeretne beszélni, mert az előtte lévő mondatban az szerepel, hogy honnan hova növekedett. Ebben az esetben szerintem az a releváns információ, hogy ennek a növekedésnek mi a mértéke. 160%-os növekedés volt, így a mostani árfolyam az előző 260%-a.

Veszprémi Linda 2012.01.08. 18:07:36

@Bandibacsi34: Száraz ám a maga lába szára, vén csoroszlyakaffantó! A vaksi, szem nélküli szmájlijait sunázom, de magát ne féljen, nem! Gerontofil még nem vagyok! Prosztatanagyobbodásos Vahúr!

Veszprémi Linda 2012.01.08. 18:09:56

@-=büdösmackó=-: menjünk, de csak ha vannak kaszás szellemek bébidollban a kanyaroknál, és adnak kokasos nyalókát a végállomáson!

-=büdösmackó=- · http://kigondoltam.blog.hu 2012.01.08. 18:44:56

@Veszprémi Linda:

az nincs, de kurvajól kattognak a relék, majd mesélek róluk, meg imádom a bináris gázpedált: nincs laca-faca!

utána elmegyünk moziba, megnézünk valami vicces filmet(pl. háború és béke) és popkornt tömködök a szádba!

ursus artos 2012.01.08. 19:14:43

@-=büdösmackó=-: Az a baj, hogy blogodban kifejtett láncolat hamis. Nem jó. Nem úgy van. Ha úgy tetszik: marhaságokat írsz.
"Az a gond, hogy nélkülözöd az értő olvasás képességét."
Három éve még azt sem tudtad, hogy mit jelent az értő olvasás, most meg vagdalkozol itt.
Teheted.

2012.01.08. 19:35:18

@high up!: "A forint csütörtöki és péntek reggeli zuhanásával, amikor mindössze másfél nap távlatában emelkedett 10 forinttal az euró árfolyama a péntek délelőtti 269 forintos magaslatig, komoly veszély fenyegette a magyar valutát. A válság kialakulásának kockázatát a Monetáris Tanács akkorának látta, hogy 300 bázispontos kamatemelési döntésével egy napot sem tudott várni a hétfői hivatalos üléséig – kommentálta a jegybank beavatkozását Zékány András, az ING részvénypiaci elemzője. Török Zoltán, a Raiffeisen elemzője valamivel óvatosabban „mini valutaválságnak" nevezte a csütörtöki és pénteki eseményeket. "

Erre gondolsz?
Először is: nem vagyok gyurcsányista. Nyugodtan ülhetne.
Másodszor: te nem beszélsz magyarul? Így nehéz veled szót érteni! Nem, azt mondtam, hogy olyan fogalom nem létezik, hanem hogy Magyarországon akkor NEM volt!
Ami két napig tart, az nem válság!
harmadszor: Orbán seggéből tudom, nem látszanak tisztán a dolgok

majd figyelj, ha jövő héten nem sikerül zöldágra vergődni az imf-fel, akkor jöhet a valuta válság!

és utoljára: ha gyurcsi alatt valuta válság volt, mert a forint felszaladt 265-re, akkor az idén magyarországi viszonylatban egyfolytában az volt?
mert az árfolyam 10%-kal nőtt?
Mort mennyit nőtt az utóbbi két hétben?

Buta vagy, de agresszív. Igazi hívő.

Veszprémi Linda 2012.01.08. 19:52:26

@-=büdösmackó=-: Jól van, Mackó. Összefutunk, és trolizunk vég nélkül, mint egy fura, csehszlovák filmben, miközben szarunk a világra. Szeretem a popcornt. Vajasat vegyünk, egy bödönnel!

hoplita 2012.01.08. 20:10:43

@tükörfúró:
Polgárháborús helyzetben már rohampuska kell, vagy gkr....nem öntöltő marokvas. Mellesleg nekem már akadt el éles öntöltő a kezemben, még kalasnyikov is a szar lőszer miatt.
De még soha az akár elöltöltős Coltom, vagy Remim..:))
:44 kaliberben meg nem nevezném barátságos jószágnak a forgót..olyan lyukat vág, mint Botond...,
Amúgy nincs vita...amit lőpor működtet, az hasznos holmi bizonyos esetekben.:DD

-=büdösmackó=- · http://kigondoltam.blog.hu 2012.01.08. 20:10:52

@ursus artos:

NEM írtam láncolatot. Nagyjábani időrendi sorrendet írtam, de nem rendszereztem a mi mit követ és nem tisztáztam mi miért történik.
Egyszerűen engedtem a nagy néptömegek nyomásának és hétköznapi nyelven, de zsenimnek köszönhetően nagyon jól sikerült, majdhogynem tökéletes összefoglalón keresztül ismertettem az államcsőd főbb következményeit és a jelenlegi valószínűségét.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.01.08. 20:56:18

@-=büdösmackó=-: Örülök, hogy te egy igazi polisztirol vagyol! De a megállapításom hibáira felhívhatnád a figyelmemet! Merthogy eztet tanítják közgazdaságból a monetáris politikáról. De ha te is olyan könyvből idézel, amit még meg sem írtak, akkor bocs! Nem értek unortodoxul! ;)

Veszprémi Linda 2012.01.08. 21:58:41

@-=büdösmackó=-: Hívjad Maci, legyünk Laokoón-csoport!

Zsit (nyau és rémizé) · http://ittanyugatihatarszelen.blog.hu 2012.01.08. 22:30:32

melyik barom volt, aki szerint élelmiszertúltermelés van?

Parafon 2012.01.08. 23:54:13

Bazzeg, a harmadáig jutottam csak a kommenteknek, de... uh. Nincs itt moderáció? Kéne.

Jó cikk amúgy, bár nem értettem belőle egy szót sem, meg le is szarom, engem az egészből egyedül a kommentek közt (az első harmadban) említett, "parizellel tömött vécépapírcső" érdekelne, mint önkielégítési segédeszköz. Erről valaki valami bővebbet? Műszaki leírás, vagy legalább egy IKEÁ-s szintű rajz, esetleg?

Bandibacsi34 2012.01.09. 01:17:13

@Zsit (nyau és rémizé):
Tényleg az van. Az Eu ban azért fizetnek a gazdagparasztoknak, hogy ne termeljenek.
Afrikába meg Ázsiába meg nem visznek, mert a szállítás 4-5x többe kerül, mint maga az élelmiszer (nagybirtokon megéri gazdálkodni, mert olcsó a kaja, és szállítanak is az argentín és afrikai latifundiumokról, de Európában gyakorlatilag nincs nagybirtok, mert a törvények nem engedik).

Commandante Jayasuriya 2012.01.09. 03:15:46

@Parafon:

Asszem ezért a hozzászólásodért kimoderállak, de izibe!
Tényleg nem értem miért kell nekünk mindenki baromságait tolerálni.

agyameldobom42 2012.01.09. 12:11:43

@burnsie: Koszonom. Eleg linearisnak tunik.

Ilyen aron annak eri meg ilyet venni, aki evi 1,4% fole tippeli az allamcsod valoszinuseget. Mondjuk amilyen magas kamatot most az allamkotveny fizet, szerintem nem tetel ilyennel lefedezni 100%ban, a kulonbseg pedig kockazatmentes hozam. Marmint ha bocsajtanank ki USD-ben denominalt allamkotvenyt.

-=büdösmackó=- · http://kigondoltam.blog.hu 2012.01.09. 13:08:00

@agyameldobom42:

nem érted... a CDS az pánikpiac, az instrumentumok lefutása hasonló a short lefutáshoz: gyorsan épül fel és viszonylag lassan csillaposik le.

pl a görögöknék 900-> 1500 körülre kab egy hét alatt felrepült, onnan 8000 körülre egy hét alatt felrobbant.

szóval pont hogy progresszív, exponenciális felépülésű a dolog.

agyameldobom42 2012.01.09. 15:02:43

@-=büdösmackó=-:

Jaja, igazad van, de nem ugy ertem, hogy idoben linearis, hanem a kockazattal linearis.

Tehat ha a magyar allamkotveny CDS felara duplaja a belgaenak es tizede a gorogenek, akkor a piac igy latja ennek a 3 orszagnak az allamcsodkockazatat egymashoz kepest.

Pandaren 2012.01.09. 16:15:10

Az államcsődnél maradva (ha már ilyen szépen összefoglalták) nem lehetne, hogy még az államcsőd előtt (már ha úgy is tuti a dolog) a 2/3-unk bejelentse, hogy a Forint nem konvertibilis többé? Csak azért, mert a legtöbb deviza hitelt a bankok frankban, euróban vezetik, de törleszteni forintban lehet csak!. Na mármost ha nem konvertibilis (egyáltalán) akkor nem átváltható, ha nem átváltható akkor bár tartozunk nincs mit fizetni így a fedezetet sem menthetik át, mert nincs norma. És mi jóhiszeműen fizetnénk, ha megtudnák mondani, hogy mennyit is kell, amit nem lehet ugye. Ezután már jöhetne az államcsőd, de legalább nem az utcán érne hanem a lakásomban :)

Őszinte olvasójuk
--
Pandaren

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2012.01.09. 17:05:29

@Pandaren:

A forint konvertibilitása mióta függ az állampolgárok bejelentéseitől? És ha bejelenti a kétharmadunk, hogy mindenkinek jár az örök élet, akkor megkapjuk?

Ez tévút szerintem, a helyes viselkedés az, ha minden magyar átver egy külföldit 100 euróval. 10 millióan vagyunk, így rögtön összejön egymilliárd euró, az sokmindenre jó. És 100 eurós átveréseket elég könnyű csinálni, képzettek és technikásak vagyunk.

Kandabula 2012.01.09. 17:18:17

@Levéltáros: úgy emlékszem, hogy gazdaságunkat a fogorvosok fogják rendbe rakni.

Bandibacsi34 2012.01.09. 19:37:08

Meg a kurvak es a Tesco. A totok mar ozonlenek.

I'm naturally blond so please write slowly 2012.01.10. 00:49:41

500. Ha már úgyis államcsőd van: Élvezd! :D

Commandante Jayasuriya 2012.01.10. 04:15:46

@Levéltáros:

Ez az átverösdi már müködik egy ideje, csak más formában. Most 10 magyar ver át 10 milliót, ez eddig bejött neki. A külfölddel meg most próbálkozik valami Fellegi nevü szélhámos.
Az lenne csak a nagy zsozsó, amit zsebre tehetnének.
Strassnov Ignác ha élne, mind a tíz ujját megnyalná milyen tehetséges utódai vannak.

ursus artos 2012.01.10. 07:45:09

@-=büdösmackó=-: az államcsőd következményeit rosszul mérted fel.
Az összfoglalód, minden időrendi sorrenddel együtt korántsem tökéletes.

-=büdösmackó=- · http://kigondoltam.blog.hu 2012.01.10. 09:24:22

@I'm naturally blond so please write slowly:

akkurvanyád! azt én akartam elvinni.
egyébként itt ezt sdg-vel jelezzük.

Bandibacsi34 2012.01.10. 11:15:26

index.hu/belfold/budapest/2012/01/10/mi_lesz_itt_ha_leall_a_bkv/

Mi lesz itt, ha leáll a BKV?
2012.01.10. 07:56 - Tenczer Gábor

|

A január végi pénzügyi összeomlást várhatóan még el tudja kerülni a BKV a főváros gyorskölcsönével, de februártól újabb kifizetések esedékesek, amik állami részvétel nélkül megoldhatatlannak tűnnek. Ha addig nincs megegyezés a finanszírozásról, jöhet a csőd. Meddig tarthat ki még a BKV, és mi pótolhatja, ha bekövetkezik a vég?

A BKV akut válsága december 15-én kezdődött, amikor az MKB jelezte a cégnek, hogy a január 27-én lejáró 8,9 milliárd forintos folyószámla-hitelkeretet csak állami készfizető kezesség mellett kívánják meghosszabbítani. Az pedig nincs, és nem is nagyon lesz, így a pénzt ki kellene fizetni a BKV ürességtől kongó kincstárából.

A fővárosi önkormányzatnak mint a BKV tulajdonosának gyors tűzoltásra maradt ideje: szerdai rendkívüli ülésén valószínűleg megszavaz egy kilenc milliárdos tagi kölcsönt a közlekedési cégnek, amit annak április végén vissza kell fizetnie. Azért áprilisig, mert akkor szűnik meg az idei 32 milliárdos állami támogatás zárolása. Ebből most ki tudják fizetni az MKB-t.
szép nagy hirdetés - ismerje meg új hirdetési formátumunkat, a Roadblockot!

Csakhogy februárban újabb 16 milliárdos kölcsönt kellene kicsengetnie a BKV-nak, arra pedig már az önkormányzatnak sem lesz pénze. Ezért Tarlós István főpolgármester elkezdte erőteljesen nyomasztani a kormányt, hogy ha nem oldja fel április előtt a 32 milliárdos támogatás zárolását, és nem ad plusz 21 milliárdot, vagy legalább kormánygaranciát a kölcsönökre, akkor becsődöl a BKV, összeomlik a főváros, vége az országnak.

„Nem tréfadologról van szó, ha eljön a nap, akkor nem fognak tudni a nővérek bemenni a kórházakba, a hivatalnokok a hivatalba, a diákok és a tanárok az iskolákba, gyakorlatilag meg fog szűnni bizonytalan időre a közszolgáltatások rendszere is" – mondta a napokban a főpolgármester.
Vészforgatókönyv: ha nincs pénz, azonnal leáll minden
D MTI20111220454
Fotó: Marjai János

Elkészült a BKV válságforgatókönyve is arra az esetre, ha a csőd bekövetkezik. Ennek lényege, hogy nincs lehetőség járatritkításra, költségcsökkentésre, a közlekedés a pénz elfogytával egy az egyben le fog állni.

Konkrétan nem csökkenthető az utasszállítási teljesítmény, mert csúcsidőben így is zsúfoltak a járatok (már néhány százalékos csökkenés is tömeges utaslemaradást okozna), csúcsidőn kívül pedig az összes járatot le kellene állítani, ha érdemi (de legfeljebb 18 milliárd forintos) megtakarítást akarnak. Elvi lehetőségként felvetődött a metró és villamos kiváltása az olcsóbb buszokkal, de ez teljesen irreális, mert nincs ennyi busz, és ha lenne is, teljesen bedugulna a város.

A kérdés az, hogy mikor fogy el a pénz. A január végi csődöt állami segítség hiányában csak februárig tudja elodázni a BKV. Ha akkor nem tud fizetni, a bankok (érthető önvédelmi okok miatt) befagyasztják a cég az összes, 18 darab hitelét, ami 62 milliárd forintot tesz ki, és a BKV pénzforgalma teljes mértékben megbénul.

Van egy-két lehetőség, amiben bízhat a BKV: például hogy fizetési haladékhoz jut, ha csődvédelmet kér, vagy abban reménykedhet, hogy a kormány kiemelt jelentőségű vállalattá nyilvánítja, ezekkel azonban csak pár hetes lélegzetvételhez jut. Ugyanis a gázolajat és a villamos áramot, a karbantartást-javítást, valamint a béreket is fizetni kell.

Ez utóbbi a legvészesebb pont a banki kötelezettségek után. Úgy tudjuk, hogy a BKV tízezer dolgozójának a januári bére még rendelkezésre áll, de a februári már elég bizonytalan. Ha a dolgozók nem kapnak fizetést, azonnal sztrájkra kell számítani, ami szintén a tömegközlekedés teljes lebénulásához vezet. A szakszervezetek egyébként már kevésbé súlyos ügyek miatt is belengették a sztrájkot.

Az energiaszállítási szerződésben 30 napos fizetési határidő szerepel, ennek letelte után kapcsolhatja le az áramot a szolgáltató, ami a metró és villamosközlekedés teljes leállását jelentené. Az autóbuszok esetén az üzemanyagkészletek 1-3 napra elegendő tartalékkal bírnak telephelyenként. Ezután leáll az autóbusz-közlekedés.

Rövid távon a műszaki üzemeltetés is megbénulhat, ha fizetésképtelenség esetén leáll az anyag- és alkatrész-beszállítás, illetve a vállalkozók szüneteltetik a szolgáltatásaikat. A meglévő raktárkészletek legfeljebb egy hétre elegendőek a javítások elvégzéséhez.
Miért fáj a kormánynak a BKV?

Dorner Lajos, a VEKE elnöke szerint a kormány látszólag érthetetlen tétovázása mögött az áll, hogy április 30-tól új alapokra kell helyezni a BKV finanszírozását. Ekkor jár le ugyanis a cég közszolgáltatási szerződése, az újat pedig már csak az uniós rendeletek alapján lehet megkötni, amelyek szerint a BKV veszteségeit minden évben az utolsó fillérig fedeznie kellene az önkormányzatnak és az államnak. Ez pedig 8 évre előre évi 70 milliárd forint betonba rögzített kötelezettséget jelentene az állami költségvetésnek, ami nyilvánvalóan nagyon nem tetszik például a gazdasági miniszternek.
DKOKO20090112008

Ezért Dorner szerint a kormány a BKV bedöntésére játszik, Tarlós viszont azzal fenyegeti a kormányt, hogy ha ez megtörténeik, rengeteg pénz úszik el, többek között a 4-es metró 180 milliárdos uniós támogatását is vissza kell fizetni.

Ha a kormány és a főváros továbbra sem tud megegyezni, és hagyják a BKV-t a csődbe gyalogolni, valóban elég nehéz helyzetbe kerülhetnek a budapestiek. Megpróbáltuk összeszedni, milyen lehetőségek kínálkoznak kipótolni a leálló tömegközlekedést, de ha mindet összeadjuk, akkor sem adja ki a szükséges kapacitás harmadát.
Tandem, riksa, marsrutka, teszkóbusz

A legegyszerűbb eszköz a buszpótló bicikli. A téli hideg ellenére sokan választanák ezt a módot, mert olcsó, és mindenhová el lehet jutni vele, ráadásul tandemként már tömegközlekedés jelleget is lehet kölcsönözni neki. A nyári turistaszállító riksák is gyorsan előkerülnének a raktárakból, sőt számuk valószínűleg szaporodna.

A második közlekedési eszköz is adja magát: a személyautó. Az utóbbi évek BKV-sztrájkjai idején amúgy is nagy népszerűségre tett szert az autómegosztás, másik nevén a telekocsi, ami azt jelenti, hogy szomszédok vagy kollégák összeállnak, és egy kocsiba ülve mennek be a munkahelyükre.

Egyértelműen megnövekedne a taxihasználat, ráadásul a kereslet rengeteg "mezítlábas" taxit generálna, akik akár engedély nélkül, feketén is fuvaroznák az embereket. Ugyanígy várhatóan gyorsan terjedne a kisbuszos iránytaxi, szlávos nevén a marsrutka. A fő tömegközlekedési útvonalak kész marsrutka-flottákat képesek eltartani a csőd idején.
pirner bkv 0013 Layer 3
Fotó: Bakró-Nagy Ferenc

Mivel a Volánbusznál nincs igazán tartalék, valószínűleg sokan beszállnának nagyobb buszokkal például a metróvonalak mellett a szállítási bizniszbe. Nyilván ezekhez a fuvarokhoz engedély is kellene, de melyik rendőr meri elkérni egy amúgy is pattanásig feszült idegű utasokkal csurig töltött busz iratait egy ilyen rendkívüli helyzetben?

Elképzelhető, hogy a bevásárlóközpontok környékén a Tesco rászervezné saját járatait a tömegközlekedési útvonalakra, mint az megtörtént például már Esztergomban. A vasút kihasználása is jelentősen megnőne, ám a kapacitáskorlátai igazából nem tudna sokat segíteni a fővárosi forgalmon.

Valószínűleg a hadsereg teherautói és buszai is besegítenének a rendkívüli helyzetben, mint azt teszik például külföldön, például a párizsi metróssztrájkok idején, de nagy jelentősége nem lenne ennek sem.

-=büdösmackó=- · http://kigondoltam.blog.hu 2012.01.10. 12:56:37

@Bandibacsi34:

hát... ez van bandibácsi....

bár megjegyzem, ha továbbra is ide pésztelget, maga kurvapecér, kitiltom a francba!

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.01.10. 15:22:38

@-=büdösmackó=-: :((

a kitiltás liberális cselekedet, azt a szeptikus (meg az msz(m)p) blogon szokták művelni, azokkal, akik kételkednek az írásban ...:x

captpicard 2012.01.11. 04:38:08

nicsak ki beszél :-P

Kandabula 2012.01.11. 23:09:58

Kettős érzésem van: ha nem kapjuk meg a kölcsönt, akkor államcsőd, ha megkapjuk, azt is elcseszik.

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2012.01.13. 23:59:57

@Kandabula:

Hármas érzésem van: mi van, ha csak a kölcsön felét kapjuk meg?

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2012.01.14. 00:10:23

@Levéltáros: Négyes érzésem van: megkapjuk a kölcsönt, és feltesszük piros párosra az egészet.

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2012.01.14. 00:43:57

@Levéltáros: Eltűnt a kommentem, pedig releváns volt.
süti beállítások módosítása