Kigondoltam

száz foooriiintnaaaak ötvenafele

Segédanyag

Részeredmények

  • csillagkúll: @dzsessz.szesz.zen: nem lennék a helyükben, amikor megtudják. (2023.09.04. 19:50) Jogvédő szervezetek
  • Kardos doktor: @dzsessz.szesz.zen: nyilván a libsi maszlagra van ráállva az agyad, azért nem fogod fel. (2023.08.08. 01:11) Az UBI margójára
  • dzsessz.szesz.zen: @ripők: rendkívül érdekes feltevés, de ezen a blogon a válaszok a fontosabbak! Mosási hőfok a mosá... (2023.07.27. 15:09) Bajersó
  • Páska Süme: reciprok hűböllér igazodópötty. (2023.02.07. 01:37) Mőőőőő!
  • dzsessz.szesz.zen: @Páska Süme: youtu.be/IqzMUn90tMg (2022.12.20. 10:58) A rendes december 3-i éves poszt
  • dzsessz.szesz.zen: nna... idővel a történelem bebizonyította, hogy aki rosszul múúnvalkol, azt kibasszák a pártból ma... (2022.08.23. 15:41) Moonwalk

Bambák

Legényvállalatunk

BOIL.gif

Honfivér - Felrázva, nem keverve

2012.02.26. 08:26 -Tom -

 Tegnap délután a központi postára bandukoltam, ahol letétem volt – az értesítő szerint – ami egészen felvillanyozott. Amíg odaértem képzeletem csapongott, mint kicsiny kolibri (ó a picsába!...Beszippantott a Fejős Éva-Coelho vákuum és nem ereszt!) egyszóval ábrándoztam feszt, hogy enyém valami titkos jenki nagybácsi utalványa, aki bennem látja a gyámolításra szoruló dotáltját, és havi fix apanázst utalgat. Persze, névtelenül. Naná!

Következő

 Vagy összetévesztett valaki a Némó Állatotthonnal, (konkrétan út mellé kitett aranyhörcsögnek vélt) így kaptam egy jelentősebb összeget, amiből fedezhetem negyedévig a faforgácsomat, meg a száraz eledelemet. De sajnos megszoptam. Kilencszáz – értsd: 900 – forint készpénz várt az AXA Magánnyugdíjpénztártól, mint reálhozam-kiegészítés. 'Apátok szaporítószervét!' – kiáltottam fájdalmasan bele a késődélutánba, (ettől némileg konkrétabban utalva az ominózus testrészre, de közszolgálati vagyok ma. Kegyetlenül visszafogott, mondhatni: finomkodó), és ugyanezzel a svunggal színházba mentem. (Igen, jól gondolod: azért, hogy elverjem a hirtelen jött vagyonosodásomat, mert égette a zsebem.)

 Mivel fél hétkor már kevés színházban kapsz jegyet, így esett találomra a választásom a Tivolira és 'Az Imposztorra', („lásztminit” féláron művelődhettem pöpecül két és fél órát, a bolondnak is megéri!) A darab sajátosságát mindenki ismeri - (Ha nem ismeri, tegyen úgy, jó sznobként, tudálékosan bólogatva, mintha nem írnék neki újat. Működjünk együtt, emberek!) - konkrétan arra utalok, hogy Spiró György Major Tamásra írta a művet, az Ikszek egyik epizódjából, aztán bukott vele egy irgalmatlan embereset. A nagy színész partra vetett halként vergődött a szerepben, totális unalomba fulladt a darab, és aztán szépen végelgyengülésben kimúlt. (Bealudtak rajta kegyetlenül a népek, na. Ez a lényeg.)

 Alapvetően nem tisztem politizálni, arra más van tartva rövid pórázon, de valami kegyetlen aktualitása van az egésznek. Mire is gondolok? A sztori a lengyel történelem nem igazán fényes szegmenséből kinőve a diktatúrát alázza, amely rendre beteszi a lábát gyakorlóbakancsban a művészetbe, aztán ott trappol és mindent széttapos, mondjuk nagyjából úgy, mint veteményeskertben a retardált Józsika, a falu becsben tartott bolondja. (Izé...akkor most értjük-e kire-mire utalok, vagy ezt elemezni kell?) Boguslawski, a darab főhőse - aki a lengyel színháztörténelem legendás alakja, a varsói ünnepelt csillag – egy porfészekbe érkezik, Vilnába, ahol az orosz megszállás miatt mindenki bőszen eszi a kefét, egyébként pedig mélyen kussol és reszket. A szétdarabolt Lengyelország ezen részén a cenzúra a teljhatalmú úr, a „fortélyos félelem igazgat”. A társulat a vilnai színházban a Tartuffe-öt próbálja, ennek a címszerepére invitálták meg Boguslawskit, vendégjátékra. Aki egy ízig-vérig színházi ember, de már a kiöregedett, megfáradt fajtából - Kovács Lajos formálja a jutalomjátéknak is felfogható szerepet, manírmentesen, letisztult eszközökkel. Okosan és értő, rendezői szemszögből magyarázza a társulatnak - és egyben a nézőknek is – a Molière-darab szituációit, elemezve a szerző célját és a figurák összetett jellemét. Csillagászati gázsit követel, pénzéhes kiégett kurafinak beállítva magát, azonban hamar kiderül, hogy a felszín alatt valami más rejtőzik (tisztára akár VV Attila! Te jó ég! Ez ám a párhuzam! Most sírok. Zokogok.) amikor partnerként kezeli a társulatot, és a végjátékban igazi hazafiként fifikásan, ügyes cselvetéssel vág vissza a hatalomnak, az orosz diktatúrának. Kovács karizmatikus jelenség, még apróbb bakijai ellenére is biztos rutinnal uralja a színpadot, és különös árnyalatokat, telt mélységet ad, az egyébként is sok lehetőséget magában hordozó, nagyon széles mozgásteret megengedő szerepnek.

Nem vagyok egy szentimentális alkat, de a végén elsírtam magam (my name is: VV Fecó 2.0.), úgyhogy lesz itt még fordulat, erősen kapaszkodni a kopott szocreál fotel karfájába kérem alássan, mert csak most kezdek belelendülni! Szóval az expozéban a rendező (akit egyébként Árkosi Árpádnak hívnak, informatíve is vagyok, ez egy ilyen nap) már megvesz kilóra. Üldögélek akár egy kopott gyöngy (jaj, ez a kedvenc hasonlatom, tegnap is elsütöttem, szorri) és a lecsupaszított díszletfalak között, a hátulról megközelített színházbelsőt vizslatom, midőn égi fanfárok – lengyel tenorszólam - megnyitja a darabot és a próbát, amibe belesünk. Engem – bevallom - az ilyesmi elbűvöl, mert amellett, hogy csodálatosan tiszta hangok zuhognak rám, valahogy elemeli a profánt a transzcendens irányába egy másodpercre, és remekül alátámasztja a mű kettősségét, a főhős kettősségét, na meg az egész mindenség mélyebb és igazabb mögöttes értelmét is. Magasztos. - Azt hiszem, ez a jó szó. (Bár franc tudja, ez meg így olyan modoros... Már mindegy, nem törlöm.) De rögtön visszapottyanunk a sárba. Placcs! - indul a szánalmas kis próba, szegényes körülmények között, folyvást reszketve, összeszűkölt ánusszal rettegve a cár tisztjeitől.

Következő

 Boguslawski besasszézik, és legott konfliktusba keveredik a helyi színházigazgatóval – a rezsimtől reszkető kisemberrel – amely ellentét aztán szépen végigkíséri az egész művet egyre inkább kibontakozva és idegborzolva a nagyérdeműt. Ki tud ugyanis készíteni a szervilizmus kegyetlenül, márpedig a Spindler Béla által hozott karakter kitűnően és nagyon plasztikusan jeleníti meg ezt az embertípust. Ugyanakkor sajnálom is a direktort. Tényleg szánom is valahol. Mert ez a kálvária, ez a kötéltánc, amin próbál megfelelni és egyensúlyozni, embert próbáló feladat - igaz, embere válogatja, hogyan ropja végig aztán a menüettet – na ő speciel elég szolgaian próbál befeküdni a hatalomnak, hogy fenntartsa a színházat. Árnyalt és sokrétű alakítást láthatunk - e fenti néhány sorból ez világosan kitűnik, másképp kizárt, hogy ne utálnám és egyben tisztelve sajnálnám a főrendező színházdirektort váltakozva a darab alatt. Boguslawskinak megadja a pofátlan fellépti díjat, de a förtelmesen ripacs, gusztustalanul rossz Tartuffe-koncepciót, ami szerinte a közönség igényeinek tökéletesen megfelel, (már csak ezért is aktuális ez a darab, mert a közönség úgy látszik a cári elnyomás alatt senyvedő lengyeleknél is dettó magyaros mentalitást mutatott) vérre menően védelmezi, és abból aztán tapodtat, jottányit se enged. Így a varsói sztár hiába magyarázza el, hogyan kéne játszani a művet, és mi a veleje a színjátszásnak, úgy ámblokk, (megjegyzem, aztán némileg segget csinálva a szájából maga is praktikusan alkalmazkodik a helyi igényekhez, és beáll a sorba ripacsnak), ha aztán abból semmi se lesz, csak langy picsafüst.

 A színészek színészeket játszanak. Kettő az egyben, instant üzemmód ez, lubickolni lehet benne, mint nescaféban a muslincának, hol éktelen amatőr módon harsogva, hol meg értő, csodálatosan őszinte alakítást nyújtva. Zsonglőrködve a végletek között, színtiszta élvezettel. Amit szépen megvalósít az egész társulat, most mégis kiemelve a körből a súgónőt alakító, kacér és érzékeny Majzik Editet, a csetlő-botló ügyelőként formabontóan eredeti Dányi Krisztiánt, és a mindig remek, szuggesztíven átütő, Szűcs Péter Pált. Ez utóbbit már csak azért is, mert a „rossz színészt” és a szenvedélyes, lobogó lelkesedésű hazafit egyaránt megmutatja. Míg az előzőben monoton, oskolás deklamációt erőltet, az utóbbiban áradóan szárnyal a hangja, hősként mesél a tettéről, mintegy imává emelve a záróképet, az elején felcsendülő himnikus kórussal tökéletes keretbe foglalva ezzel a művet.

 

Következő

A tapsrend végén a darab korelnöknője, Tímár Éva a nézőkhöz intéz pár mondatot. A színházuktól elvették a támogatást januártól – meséli – nem akar feltartani, csak egy kérése van, szóljunk ismerőseinknek, hogy jöjjenek színházba, mert ők játszani szeretnének. Csak játszani. A szánalom miatt gyűlt könny a szemembe. (Amit valahol az elején említettem volt, hogy megsirattam a darabot). Hogy itt kell koldulniuk méltósággal de mégis csak alázkodva valami miatt, amiről ők aztán végképp nem tehetnek? Igen, itt.

 A diktatúrának ezernyi arca van – bántó közhely ez így a végére pöttyintve, mégis annyira igaz, hogy odaszögez a székbe. Percekig nem ereszt. (Tényleg. Le kellett írnom. Bocs. Förtelmes frázis, tudom.) Az orca megrázóan mai. A nyájas felszín alatt pofátlan politikai tolakodás torzítja a művészetet, oktondi semmirekellők hada akar magának falatokat kivájni gyönge húsából. Cár vagy Napkirály? Ugyan mit oszt vagy szoroz? Piszkosul semmit se. A kép a falon ott lóg. Bárkié legyen, térdelni vagy köpni kell. Ki-ki „tehetsége” szerint eldöntheti. Én a kilencszáz forintom és egy egységnyi nyálam már feláldoztam. Nem sok. Kisember kis „talentummal” próbálkozik.

 


(Képek forrása innen, innen, na meg innen)

42 komment

Címkék: homoszexualitás szórakozás színház társadalom közhely forradalom giccs diktatúra franciák frázis ánusz szebb jövőt kis vörös katonák városibuzik agyzsugorítás becímkézni apátok fasza

A bejegyzés trackback címe:

https://kigondoltam.blog.hu/api/trackback/id/tr814203762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2012.02.26. 01:18:16

Be kéne látni, hogy a színház felett eljárt az idő. Sehol egy kis akció, sehol egy látványos pirotechnikai elem, felboruló autók vagy tűzpárbaj. Ehelyett gyomorpanaszos ábrázatú homokosok pipiskednek a naftalinszagú ruháikban... Egy Andy Vajna kéne ide is, hogy gatyába rázza az elkényelmesedett társulatokat!!

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2012.02.26. 09:18:33

@ripők:

A színház csudajó, csak a taplók szerint halott.

Ikszeket szeretem könyvben, a darabot.is megnézném, érdekes volt ez a nagyszerű beszámoló, köszi VV Tom!

A MEDVE NEM JÁTÉK! · http://kigondoltam.blog.hu 2012.02.26. 09:27:43

csodás, időszerű poszt, sugárzó optimizmus! fantasztikus tanulmány!

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2012.02.26. 10:20:23

@Levéltáros: Meglehetősen személyeskedő, mi több: kirekesztő hozzászólásod teljes mértékben elrugaszkodik a blogunkon jellemző érvütköztetés szép hagyományától.
Első mondatodban ex cathedra jelentesz ki valamit, a kultúrsznobizmus sündisznóállásából tüzelve a haladógondolkodásúakra.
A színházak térhódítása alapvetően arra az időszakra tehető, amikor a jórészt analfabéta néptömegeknek szinte egyetlen szórakozását jelentette, hogy a termelő munkát végezni képtelen, kétes szekszuális orientációjú alakoskodók széles taglajtésekkel és túlhangsúlyozott mondataival interpretált szerzői gondolatokat bámulta. Felgyorsult világunkban az ingerküszöb olyan mértékben emelkedett meg, hogy táblás házat legfeljebb frissen végzett naivák dildo-showjával lehetne kieszközölni.
A színdarabok eltáncoltak a valóságtól vagy épp anakronisztikusak, ezért nem szólítják meg a modern embert. Elég csak belenézni bármelyik reality műsorba, hogy megbizonyosodjunk, manapság már senki nem beszél úgy, hogy "Ohh, jóuram..." meg "Beh balzsamos ez est..."

kiraaaaa 2012.02.26. 10:42:16

Remek, nagyszerű. Akkor mától kiscsoportos tevékenység lesz a színházak látogatása. Javaslatom, a romkomcsma helyett ez legyen a következő találkozási pont. Aztán jól összevetjük ki mit látott valójában.

@ripők: a minap pont egy interaktív színházban voltam a Digó darabon, s ott még a játékos kedvű néző szerepet is kapott. ógondolkodásra vall ez a vélemény.

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2012.02.26. 10:50:50

@kiraaaaa: Az interaktív színház kialakulása az alulfinanszírozottságra és a szerzői ötlethiányra vezethető vissza. Jogdíj, honorárium persze nem üti a résztvevők markát...

kiraaaaa 2012.02.26. 10:55:47

@ripők: A honorárium az élmény, ami eléggé ódolog.

Parafon 2012.02.26. 12:19:28

Színházba menni a XXI. században olyan, mint gőzmozdonyon utazni.
Árnyalatnyi különbség, hogy nosztalgia-gőzösből kevés van, és főleg a vasútbarátok adományai, önkéntes munkája működteti, no meg a rajta utazók által vidáman befizetett extra felár.
Míg színházból, és színészből indokolatlanul sok, ráadásul ezeket a kutya sem szarja le se, viszont állami támogatásból működnek.
Összefoglalva: aki ilyen vészterhes időkben színházba megy, ahelyett, hogy hagyná csendben kimúlni ezt a minimum 100 éve mesterségesen, gépekkel életben tartott, túlhaladott matuzsálemet, ezt a közpénznyelő-automatát, az a dolgozó nép ellensége, és sújtsa pajtásai megvetése.

Amúgy mi az a VV Attila és VV Fecó?

Commandante Jayasuriya 2012.02.26. 12:23:40

Életfogytig színház!
Színházba születtünk, és ott is halunk meg.
A szerepek kiosztva, az igazgató, a rendező, de még az ügyelők is örökre bebetonozva.
A díszletek a régi kopottasan avittak, új előadás nem várható jó ideig.
Csak itt nem 900 forintot fizetünk az előadásért, hanem sokkal többet.

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2012.02.26. 12:34:14

@Commandante Jayasuriya: Amennyiben most Shakespeare-t parafrazeálod, talán igazad is lehet.
Csak remélni merem, hogy nem a Gay-Monday programjaidat népszerűsíted itt, amikor is nutriasállal a nyakadban mórikálod magad pszichedelikus díszletek közt, konzervzenére tátogva, megtévelyedett rajongóid gyűrűjében...

LadyCarambole · http://kigondoltam.blog.hu 2012.02.26. 12:58:55

Azt hiszem többek nevében kérdezem: mi ez a szar?!

dr. Natúrblondi 2012.02.26. 13:29:19

Végre egy jó poszt. Humburger és VV cirkusz helyett fasírtot és Tivolit a népnek. Meg a diktátorkáinak is.

-Tom - 2012.02.26. 13:45:54

Lájkolok mindenkit.

Parafon, nem felejtettem el, hogy beírtad, akarod a posztot (szeretsz kibaszni velem) megírtam félig.
VV Attila és VV Fecó A VV5-ből ismert.
Aktuális vagyok, és szentimentális, sőt szinte fellengzős (ami amúgy nem jellemző rám, ezért utálom is magam) de megsajnáltam őket. Tudnék ide egy emotikont biggyeszteni...

-Tom - 2012.02.26. 13:52:12

A Való Világ egyébként egy modern szappanopera, vagy még inkább operett, amit riöliti-sónak állítanak be.
Van főgonosz, rezonőr, buffók, naiva, drámai hősnő, és egy rakás töltelék szereplő, statiszta.
Elbűvöl, hová fejlődött a színház a tévében az utóbbi időben.

Nina Skye 2012.02.26. 19:16:54

kurvak es stricik, zsidok cigok es zsicik

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2012.02.26. 21:07:29

@ripők:

Te aztán tényleg nem jársz színházba, ha ott szerinted még így beszélnak. Beh, de balga vagy, ahh!

kicsitsemtom 2012.02.26. 23:46:14

A II. vh előtt a Nemzetin kívül minden színház profitorientált társaságként működött, és mégis működött, ma is ez kell, ha nem tud elég nézőt becsábítani egy színház az "megbukott", annak vége, tudomásul kell venni...

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2012.02.27. 05:59:01

@kicsitsemtom: Így igaz! Emberek halnak meg az utcán, mert a @Levéltáros: -félék közpénzmilliárdokat sem sajnálnak, csak hogy önfeledt ábrázattal végigkacarászhassák a Charlie nénjét...

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2012.02.27. 13:12:38

@ripők:

Felhívom a figyelmedet arra, hogy a közpénzt én fizetem, és így jogosan is herdálom el.

A MEDVE NEM JÁTÉK! · http://kigondoltam.blog.hu 2012.02.27. 13:20:35

@LadyCarambole: szerintem nem szar. az, hogy tom buzi, már eddig is nyílvánvaló volt. ahhoz képest, hogy buzi írta, pedig egész jó írás.

ellenben magyarországon nem diktátor uralkodik, hanem Káosz nagyúr.

kicsitsemtom 2012.02.27. 14:07:39

Túl sok a színház Pesten és Budán, a kevesebb lehet jobb...

/érdekes, h az állami pénz kellene, a beleszólás nem :)/

A MEDVE NEM JÁTÉK! · http://kigondoltam.blog.hu 2012.02.27. 14:27:03

@kicsitsemtom: amennyiben te a jelenkori fideszkreálmány - a politikai-ideológiai cenzúra mellett korteskedsz épp, hát akkor neked bizony a kurva anyád!

kicsitsemtom 2012.02.27. 15:48:26

Kis frusztrált Pinabubus, dugj egyet hátha jobban érzed magad!
(véleményem politikamentes)
Vidéken a mozik zártak be elsőként (igény híján), a színházak, még a műkedvelő amatőr előadások is telt házzal mennek.
Pesten a mozik újultak meg, a színházak majdhogynem haldokolnak
hogy is van ez?

A MEDVE NEM JÁTÉK! · http://kigondoltam.blog.hu 2012.02.27. 16:10:10

@kicsitsemtom: pestre én is ritkán járok, budán minden frankó.

Commandante Jayasuriya 2012.02.27. 16:47:26

@ripők:

Már meg sem lep, hogy mennyire jártas vagy az azonos neműek szerelmét hirdető, és nekik készülő látványos show-elemekkel tarkított zenés-táncos műsorok rekvizitumaiban!
Ismereteid kellő megalapozására bizonyára sokat múlattad az időt azokban a műintézményekben, ahol az ilyen műsorok alkotják a jobbára férfiakból álló lelkes közönség magvas szórakoztatását szolgáló program gerincét. Kedvenc előadóid Terry Black, és Divine dalai hallatán olykor el-el morzsolsz egy könnycseppet a szemed sarkában a régi szép idők emlékére.
Bár jómagam nem osztom férfinem iránt érzett vonzalmad, azért érző emberként küldöm eme két örökzöldet vigasztalásodra.

www.youtube.com/watch?v=Tth-8wA3PdY&feature=related
www.youtube.com/watch?v=Kwh_yOzJ6AY

Commandante Jayasuriya 2012.02.27. 16:51:18

@ripők:

És mert én ilyen kurva jó vagyok hozzád, és ennyire jó fej vagyok, még két dalt küldök:

www.youtube.com/watch?v=oEh5pWjcWCg
www.youtube.com/watch?v=Xuz94ZIPfJk&feature=related

-Tom - 2012.02.27. 19:04:49

@kicsitsemtom: Nem a nézők számával van a probléma. Telt házzal ment a darab aznap is, amikor ott voltam.
Az néha szerintem is probléma, hogy fent tartanak repertoáron egy darabot, ami láthatóan bukó. Azonnal le kéne venni, nem évad végéig fenntartani, és fél házzal játszani. Ez a repertoár-rendszer hátulütője, meg nyilván egy új darab felállítása a bukó helyett lóvé.

És a keret nem engedi.

A II. Vh. óta a fenntartása a színháznak nagyságrendekkel nagyobb. Nem vagyok közgazdász, és nyilván mindenhez értek, azért vagyok tudós elme itt, de egyébként lófaszt se a közgazdsághoz, viszont van olyan tudóstársam aki ebben lángelme, csinál neked diagrammot, vagy kis excell táblát is, (na, hogy mi lesz az ellentételezés érte, nem merek belegondolni) viccet félretéve, ő megmondja, hogyan nőttek a költségek azóta.
Emellett volt mecenatúra mindig is, legfeljebb a magánszférából került ki.

Az összes színház szinte telt házzal megy, legalábbis a jó darabjai, jelenleg is. A Magyar Ünnepre egy éve nem tudok jegyet szerezni, mivel nincs sajtóigazolványom, így nem engednek be csókosként, baszhatom. Pedig akartam róla írni.
A szar darabokkal van gond, hogy azonnal nem veszi le, amikor látja, nem nyert hangszórót. Ennek egyik oka a repertoár-rendszer, másik oka pedig az, hogy ha a darabot Ascher Tamás rendezte történetesen, akkor élő ember nem meri neki azt mondani, hogy Tamás, ez szar lett. Akkor jövő hónaptól már nem játsszuk. Oksi van? Ja, ment két hónapot, de itt-ott van néző.
Egyébként pont Ascher abból a szempontból nem jó példa, hogy köztudottan nincs kész a darab 100%-ra, amikor premier van, gyakorta nála, mivel utólag is belerendez, érleli a darabot még a premier után, átrendezi, stb. Neki kell még három hónap, amíg a darab tökéletesen összeérik, és a végső formát elnyeri. De azt hiszem érted, mi a gond.

Nem veszi le a veszteséges darabot, mert nem veheti le. Nem meri levenni. Nincs helyette más, amit betehet, mert nem tud helyette egy újat feltenni. Egyrészt két hónap, amíg összepróbál egy újat, másrészt meg nincs rá lovetta.

Egyébként szerintem a gond menedzselési hiba is. Részben. Jól pályázni, jól gazdálkodni nem egyszerű.
Hiba az is, hogy nem váltanak szemléletet (bár mostanában mintha lenne némi változás). Európában a színház nézőkhöz való közelhozása, a közvetlenség, az interaktivitás, a modern technikai kapcsolattartás a nézővel, nagyon közvetlen szemlélet az uralkodó. Nálunk még mindig elefántcsonttoronyban vannak. De ez kis rész, ettől még tele a színház.
Csak az nem elég, hogy tele a színház már.

msnick 2012.02.27. 20:10:51

@-Tom -: Nehogy már ne engedhessünk meg magunknak egy Aschert?! Szegények vagyunk, na de ennyire?

-Tom - 2012.02.27. 20:24:25

@msnick: Jóhogy! Jó mondod!! Otthonra is mindenkinek egy Aschert! Mindenkinek jár legalább egy! Én rég kampányolok ezért. Jól jön a háztartásban. Én már vettem egyet, és mondhatom, bevált.

Szóval mindenkinek egy Aschert!
Ez van a molinón, itt a tudósklubban már kifeszítettük. Ami jár, az jár!

-Tom - 2012.02.27. 20:32:06

@msnick: A komoly válasz: jóhogy megengedjük magunknak. Csak ő sem tévedhetetlen. Egy rossz Ascher-darabot viszont le kell venni. Kellene. Azonnal.
Mert csak költség, hogy megy, félházzal.
Ez azért Aschernél ritka, nem csak azért, mert jól rendez, hanem azért, mert a nép sznob. És akkor is elmegy és kíváncsi rá, ha nem jó a darab.

msnick 2012.02.28. 23:57:11

@-Tom -: Jó. De Ady Bandiból is az összes van a polcon, megveszem, nem tépem ki belőle a kedvenceket a boltban, hogy én csak ezért fizetek, a többit vonják le belőle a pénztárnál.

-Tom - 2012.03.02. 14:32:43

@msnick: Ezen filóztam itt, mire akartál célozni. A színpadra állítás során még nem lehet tudni, hogy a darab jó lesz, vagy szar lesz, illetve vannak megérzései a színészeknek, de többnyire lófasszal ér fel. Ráadásul a néző nem biztos, hogy zabálja azt, ami még akár jól is sikerült.
Tehát megvenni a teljes kötetet megveszem. A támogatást - lóvét - megkapja.
Aztán viszont látod, hogy jól sült el vagy nem jól sült el. Nem toldod meg a hegyet a völggyel, és még áldozol rá egy további összeget azért, mert műsoron tartasz egy olyan darabot, ami láthatóan bukó. Persze itthon nem tud igazán megbukni semmi sem. Na, pont azért nem tud, mert nem veszi le a műsorról, erőlteti akkor is, ha láthatóan nem nyert, na meg azért, mert senki nem meri leírni, (gondolok itt a kritikusokra), hogy ez nem sikerült most jól.

Szép példa erre az Ivanov, Ascher rendezésében. Megbukott, amikor színpadra állította évekkel ezelőtt. Láthatóan bukta volt, félházzal (se) ment.
Ámde repertoáron tartották. Hogy miért? Egyrészt, mert ő rendezte, és még úgyis formálja, rendezgeti egy darabig, gondolták. Másrészt, mert Katonás darab, ott meg vannak konvenciók, begyöpösödés. Harmadrészt meg így erőltették, hogy de-de-de nézni kell, ez jó. (NEM volt jó, mivel egy klasszikust ha előveszel, a modern színjátszás minimuma, hogy megpróbálod újraértelmezni. Ez jelenleg az európai trend. Hozzáadsz valamit, új értelmet villantasz, mutatsz valamit, amit addig nem bontottak ki. Kicsit hasonlít az újságírásra. Nem írhatod le hatvanadszorra, egy hírre reagálva publicisztikával azt a véleményt, ami már elhangzott, úgy, hogy Te nem teszel semmi se hozzá. Semmi új nézőpontot. Akkor a fasznak írtad le. Azt már olvastuk. Minek megint?) Na, szóval erőltették. Ment a dolog, mendegélt, nemhogy év végén nem vették le, de játszották következő évadban, stb. Hurcolták a világ körül, elvitték minden fesztiválra. Kapott egy-két díjat, (hagyjuk, ne minősítsük, hogy osztják a díjakat...eh) és az lett, az következett, ami várható. Az egy főre jutó sznob-faktor Budapesten az egész európai átlagot messze felülmúlja. "Ja, hogy Ascher rendezte, és még díjat is kapott, ünnepelik Gdánskban vagy hol a faszomban? Akkó' az csak fain lehet." És hirtelen megtelt a színház.

Ha valami nem sikerült, levenni. Ennyi. Nem összehasonlítható Adyval. A vers és a színjátszás egészen más műfaj. Az egyik magányos harcos. Otthon csendes kis manzárdodban olvasgatod a verseskötetet, amiben lesz, ami nem tetszik, de ez a te 2000 forintodon túl semmilyen más, további költségbe nem kerül. A nyomdaköltség egyszeri. Adott.

Neked meg tetszik belőle a Héja nász az avaron. És nem tetszik az Elbocsátó szép üzenet. Vagy fordítva. Akkor azt ellapozod. Nem fizetsz külön már az Elbocsátó szép üzenetért. És nem nyomják külön megint ki azt. Ha nem tetszett sokaknak. Nincs egyéni interpretációja az Elbocsátó szép üzenetnek írásban. Egyfajta interpretációja van, az Adyé.
Nem fogja senki a saját koncepciója szerint újraírni, vagy ha igen, akkor máris eldönthető, kiadják-nem adják. Ha kiadják, megveszed, nem veszed?

Garcia Lorca önmagában, hogy megírta a Yermát, csodálatos dolog. Írásban.
Aztán valaki fogja, és önkényesen átírja, átfordítja. Kilúgozza. Majd egy harmadik fogja és színpadra viszi. És ott egy negyedik-ötödik-hatodik-hetedig meg játssza.
És a végeredmény egy fostaliga lesz.
Erről Garcia Lorca tehet?
Nem.
Nem Garcia Lorcát fogod kitépdesni (legfeljebb nem veszed meg a Yerma-kötetet. ) hanem fogod, és nem nézed azt, amit csináltak belőle.
Garcia Lorca kiadásának egy összege van. Fix. Annak is, hogy te megvetted, neked is egy fix.
Ennyi. Nem fog a kilenc hónapig még pluszköltséget eredményezni.
Míg ha valaki elbassza a fordítást, és elbassza a rendezést, és lesz belőle valami, ami nem jó, és nem veszi le a repertoárról, az kilenc hónapig a bekerülési költségen túl további költséget eredményez. Ezek a különbségek. Szerintem, persze.

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2012.03.06. 22:47:42

@-Tom -: Bazmeg, ha nincs fent DVDRIP az isohunton, akkor a kutya sem nézi meg. Egy normális öltöny 150-nél kezdődik és a buffet is drága. A kókuszgolyót aranyárban mérik. Csoda, ha haldoklik a színjátszás?!

-Tom - 2012.03.06. 22:54:43

@ripők: Csak a prolik járnak öltönyben színházba manapság Pesten. Az igazi menő sznob pesti csávó szakadt farmerben, tornacipőben és bőrjakóban megy színházba, és lehetőleg a haja szanaszét áll, és/vagy be van kétoldalt borotválva, zöld az öve és a pólóján hörcsögök dugnak, Merilinmónró meg nézi őket és vigyorog.
Maradi vagy.

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2012.03.06. 23:02:55

@-Tom -: Én vidéken lakok.
Amúgy meg, ha felveszem az ünneplős esőkabát-békatalp kombómat, akkor inkább a helyi leánybúcsúk valamelyikén emelem az est fényét. Unatkozni otthon is tudok, nem kell ahhoz Esztergályos Cecíliát dotálnom szakmányban.

-Tom - 2012.03.06. 23:19:18

@ripők: Esztergályos Cilivel ki lehet kergetni a világbó'.
Inkább a görcsrángásos halál.

msnick 2012.03.07. 18:29:04

@-Tom -: Legjobb lesz, ha nem járunk színházba. A színház meg bezár. Nem lesz pénzügyi veszteség. Aki akarja, elolvassa és újraértelmezi a darabot.
Ivanov nekem tetszett.
Gdansk nem olyan rossz hely. Te nem ismered Gdyniát.

-Tom - 2012.03.07. 19:40:42

@msnick: Nincs kifogásom Gdansk ellen, nem is írtam ilyesmit most sem.
Attól, hogy szerintem nem jó az Ivanov nem probléma, ha más ezt máshogy érzi. Sőt, érdekel, miért, hogyan látja.

Láttam, hogy a színházat bezárják, (mármint a Budapesti Kamaraszínházat) ez van. Kár érte, voltak jó darabok.

-Tom - 2012.03.07. 19:42:37

@ripők: Szacsy nagyon aranyos koma. Ne dotáljad, igazad van. Van jobb helye annak a pár fillérnek. Venni kell mosóport meg tejport otthonra.

-Tom - 2012.03.07. 20:14:43

Nekem meg egy járókeretet és egy zacsi savanyú cukorkát, hogy legyen mit szopogatnyi a Barátok Közt nézése közben.

msnick 2012.03.19. 16:18:53

@-Tom -: Barátok közt? Minek? Peer Gynt az Örkényben.
süti beállítások módosítása