Biztos sokan tudjátok, hogy minden komolyabb autógyár Kínában nyomul. Hatalmas a piac, sok a gazdag, ezért aztán különleges igényeket is kiszolgálnak. Nagy autókat csinálnak. A kínaiaknak fontos a méret, státuszszimbólum a sofőr és az, ha hatalmas a tér hátul. Nyújtott tengelytávú modellek, ahogy hivatalosan mi, az autóipar prémium szegmensében dolgozók mondjuk. Az Audi, a Daimler, a BMW, a Volvo mind kijöttek a centikkel hosszabb modellekkel, sokat nem is lehet máshol kapni, csak Kínában.
De azt már nem hiszem, hogy tudjátok, miben különböznek még a kínai piacra gyártott autók a világ többi autójától. Hogy kicsik.
Nem kívülről, ha figyeltetek, akkor az első bekezdésből még rémlik talán, hogy nagyobbak az autók, mint Európában és Amerikában. Belülről kisebbek.
Minden autógyár az átlagemberre optimalizálja a belső méreteket. Milyen magas az ülés középállásnál, hogyan lehet elérni a pedálokat, kormányt, gombokat és a többit. Az átlagmagassághoz képest pedig meghatározzák a minimumot és a maximumot, ameddig még a beállításokkal el lehet érni a jól használható vezetési pozíciót. Ülést előre tolni a kicsiknek, annyira, hogy a pedált elérjék, de közben az ülőlapot emelni kell, hogy kilássanak a szélvédőn. Komplett csapatok foglalkoznak az ergonómiával, hogy minden tökéletes legyen.
Az amerikai gyárak 155 cm-ig, az európaiak 154 cm-ig mennek le (a franciák persze nem, de az kit érdekel). Ez az a magasság – átlagos testfelépítést feltételezve –, aminél még jól vezethető az autó a szélső beállításokkal. A magasakkal most nem foglalkozom, egyrészt mert a kínaiakhoz nincs köze, másrész a modellek egy része olyan, hogy igen magas embereket is képesek kiszolgálni. De persze a nagy modelleket is optimalizálják a kisemberekhez, csak a felső korlát más.
Így az autógyárak az autóvásárlók 98%-át ki tudják elégíteni. Az ennél kisebbek meg vagy kényelmetlenül vezetnek, vagy átalakítják egy kicsit az autót. Pedálemelés, ülésmagasítás, ilyesmi.
Na most a lényeg: Kínában kereken 10 cm-rel kisebb az átlagmagasság, mint Európában. A 155-154 cm-res minimum testmagasságra tervezett belső méretekkel a kínaiak mintegy 89%-át lehet csak elérni. Százmillió kínainak lenne kényelmetlenül nagy az autó, ha ugyanúgy gyártanák, mint a világ többi részén.
A százmillió persze nem a fizetőképes kereslet, de ha csak az egy százalékuk tud autót venni, az is egymillió potenciális vásárló, aki nem találna magának megfelelő méretű autót. Ezért a gyárak kisebb emberekre építik az autóik belsejét, mert vásárló az nem veszhet el.
Ha valaki ült már kínaiaknak gyártott A8 L-ben (Long kivitel, először a kínaiaknak csinálták, de már itt is lehet kapni), az tudja, miről beszélek. Az ülés kényelmetlenül magas, a pedálok túl közel vannak, a kormány átmérője kisebb két centivel a megszokottnál. Mindent hátra kell állítani, egy átlagos európainak a szélső értékekhez kell tolni az ülést és a kormányt, hogy kényelmes legyen a pozíció. De még úgyis marad néhány furcsaság, mert minden kezelőszerv egy kicsit kisebb a megszokottnál. Kisebb kezekre lettek tervezve.
Az autó kívülről úgy néz ki, mint egy normál autó, a méreteken nem lehet változtatni (legfeljebb a tengelytávot növelni), ezért belülről módosít minden gyár. Hogy a kisebb kínaiakhoz is passzoljanak a modellek.
Most ennyi, lejárt a szünet, mennem kell a szalaghoz vissza.