Kigondoltam

száz foooriiintnaaaak ötvenafele

Segédanyag

Részeredmények

  • csillagkúll: @dzsessz.szesz.zen: nem lennék a helyükben, amikor megtudják. (2023.09.04. 19:50) Jogvédő szervezetek
  • Kardos doktor: @dzsessz.szesz.zen: nyilván a libsi maszlagra van ráállva az agyad, azért nem fogod fel. (2023.08.08. 01:11) Az UBI margójára
  • dzsessz.szesz.zen: @ripők: rendkívül érdekes feltevés, de ezen a blogon a válaszok a fontosabbak! Mosási hőfok a mosá... (2023.07.27. 15:09) Bajersó
  • Páska Süme: reciprok hűböllér igazodópötty. (2023.02.07. 01:37) Mőőőőő!
  • dzsessz.szesz.zen: @Páska Süme: youtu.be/IqzMUn90tMg (2022.12.20. 10:58) A rendes december 3-i éves poszt
  • dzsessz.szesz.zen: nna... idővel a történelem bebizonyította, hogy aki rosszul múúnvalkol, azt kibasszák a pártból ma... (2022.08.23. 15:41) Moonwalk

Bambák

Legényvállalatunk

BOIL.gif

A Manhattan Terv

2011.12.12. 07:07 Kadarka Jánoska

Manhattan Terv néven futott az atombomba előállítását célzó projekt a második világháború során. Vezetője Leslie Groves tábornok volt, a tudományos munkát Enrico Fermi irányította, legközelebbi munkatársai és segítői a következők voltak: Neumann János, Szilárd Leó, Teller Ede és Wigner Jenő; a négy magyar*. Négy, habár ha figyelmesen olvassuk Groves emlékiratait, akkor abban felfedezhetünk egy furcsa ellentmondást:

Bár Fermi volt a legkevésbé kreatív, mégis őt kértem fel a tudományos csoport vezetőjének, mert kellett egy gyakorlati elme, aki rendet teremt a zsenik káoszából. De legfőképpen megbízható volt, amit a magyarokról nem lehetett elmondani. Láttam, hogyan intézték el az ötödiket.

(Groves, R. Leslie. Now it can be told: the story of the Manhattan Project. London: Andre Deutsch, 1961, 65. oldal)

Néhány, ma már hozzáférhető korabeli archív állományból (1942-es bérjegyzékek, szabadságos kartonok, lejárt titkosítású megfigyelési jelentések) szintén gyanítható, hogy öt kiemelt magyar tudós dolgozott a Manhattan Terven egészen 1943 végéig. De csak Neumann, Szilárd, Teller és Wigner nevével találkozhatunk mindenütt, az ötödik csak felsejlik, mintha nagy erőkkel akarták volna kiradírozni a dokumentumokból és a történelemből.

Táros Ede még 1934-ben, Angliában próbálta beszervezni Szilárd Leót, a nukleáris magreakció és az atombomba megálmodóját. Abban az időben a legkitűnőbb fizikusok már feltételezték, hogy a csillagok szinte végtelen energiáját magreakció szolgáltatja, de az általános vélekedés szerint ez földi körülmények között előidézhetetlen. Táros munkája döbbentette rá Szilárd Leót arra, hogy a nukleáris láncreakció létrehozható mesterségesen is.

Táros Ede élete sok fehér foltot rejt, az amerikai titkosszolgálatok kitűnő munkát végeztek a nyomok eltüntetésével. Annyi biztos csak, hogy nem volt fizikus, még tudós sem, de jól használható kreatív ötleteivel elérte, hogy a legmagasabb tudományos körökben forogjon. Szilárd Leóval is így került kapcsolatba, egy vadonatúj módszeren csavart még egyet, és ezt mondta el a tudósnak. Az éppen szárnyait bontogató multi-level marketingbe próbálta bevonni a legkitűnőbb egyetemi koponyákat, hogy egy-egy népszerű professzor nyomán özönjenek a diákok a bizalmi alapon szerveződő hálózatába.

Szilárd meghallgatta Táros szuggesztív előadását az MLM-ről, egy tag beszervez kettőt, azok megint kettőt, és még ha le is morzsolódik néhány, pár forduló után a duplázásoknak köszönhetően annyi ügynök lesz, hogy a piramis tetején nem kell mást csinálni, csak kasszírozni a pénzt. Mint amikor kettéhasítunk egy egysejtűt, mondta, és a két fél az eredetivel egyenértékű marad, újra és újra hasíthatók, míg csak el nem lepnek mindent.

Mint a nukleáris láncreakció, döbbent rá Szilárd, atomot hasítunk, a felszabaduló neutronok újabb atomot hasítanak, a reakció önfenntartóvá válik, az energia pedig mindent elpusztító lesz!

1940-ben futottak össze újból Amerikában, akkor Szilárd már Fermivel dolgozott a magreakció létrehozásán. Mivel Táros további gyakorlatias ötletekkel szolgált neki egyéb témákban, maga mellé vette vezető asszisztensnek. Neumann, Szilárd, Teller, Wigner és Táros, az öt magyar, avagy a marslakók, ahogy nevezték őket Szilárd egyik bonmotja után.

 

 

Az egyetlen fennmaradt fénykép Táros Edéről, jobb oldalon ül.

Az ideálisnak tűnő munkakapcsolat 1942 decemberétől, az első sikeres nukleáris láncreakció után kezdett megbomlani Táros és a többiek között. Táros kitalálta, hogy neki százalék jár minden egyes magreakció után, függetlenül attól, hogy anno Szilárd Leó nem írta alá az MLM-es szerződését. A kutatásban résztvevőket a hálózat tagjainak tekintette, magát a piramis csúcsának. Minden egyes tagtól követelni kezdte a jutalékát, 15%-ot a fizetésükből, plusz 5%-ot az amerikai kormánytól, licencdíj címén.

A Manhattan Terv hamarosan már nem az atombomba létrehozásáról, hanem jogi és pénzügyi csatározásokról szólt. Táros támadott mindenkit, ügyvédjével fenyegetőzött és azzal, hogy nyilvánosságra hoz minden kutatási eredményt, mert azok jogszerűen őt illetik; bizonyítható, hogy a nukleáris láncreakció ugyanazon a hatáson alapul, mint az MLM, és az MLM volt előbb.

1943 végén Táros eltűnt a projektből, sorsa ismeretlen. Nyomát a hadsereg és az amerikai ügynökségek eltüntették, talán féltek az esetleges jogdíjaktól, örökösök pereitől, ki tudja. Egy biztos csak, egy zsenivel többünk van, mint ahogy azt a világ tudja!

 

 

* Magyarok, tudósok, zsenik. Nem kell keresni a párhuzamot a Kigondoltammal, az bizony pontosan ott van.

 

46 komment

Címkék: amerika atom tudomány művelődés garantált minőségű legkiválóbb poszt a címke kizárólagos használója levéltáros az illegális címkehasználat büntetendő

A bejegyzés trackback címe:

https://kigondoltam.blog.hu/api/trackback/id/tr633456600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

21méter · http://kigondoltam.blog.hu 2011.12.11. 23:56:42

Aztán mi volt a neve a keresztség előtt Táros úrnak? Szerintem japán volt, róla szól Mijoko Macutani meséje!
Mr. Talányos LevélTáros!

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2011.12.12. 08:18:13

Kedves @21méter:

Nem kell mindenben a rejtélyt keresni, de azért sok helyen ott van.

Üdv,
gEdeon

spájdernecc 2011.12.12. 08:32:30

kiváló
a szentek kezének nyomát viseli

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2011.12.12. 08:51:52

Merő fikció az egész. Heten voltak, ezt az információt el is rejtették a prodzsekt nevében.

LadyCarambole · http://kigondoltam.blog.hu 2011.12.12. 09:57:04

@ripők:
Számoljál gyorsan: itt is öten vannak, lehet ez véletlen?!
www.youtube.com/watch?v=9UWSnJDX51c

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2011.12.12. 10:04:07

@LadyCarambole: Gondolom, a videó felajánlkozás részedről, használhatóságodra való hivatkozással. Amennyiben maghasraadási reakciót próbáltál kicsikarni, én elhatárolódom!

LadyCarambole · http://kigondoltam.blog.hu 2011.12.12. 11:19:42

@ripők:
Nem tehetek róla, hogy felizgulsz a hosszú hajú buzikra, ne is próbáld rám kenni, mikor én csak egy egyszerű matematikai művelet elvégzését kértem!

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2011.12.12. 11:31:40

@ripők:

Maghasadáshoz először is mag kellene, ahhoz meg igazi férfi. Szóval te itt nem játszol.

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2011.12.12. 11:34:00

@spájdernecc:

Csak nem belejavított valaki a posztomba?! Még ha szent is, kikérem magamnak!

spájdernecc 2011.12.12. 11:44:37

@Levéltáros:
a sajátos kéztartásra, mint orthopédiai sajátosságra próbáltam felhívni a figyelmet
ezek szerint mérsékelt sikerrel

21méter · http://kigondoltam.blog.hu 2011.12.12. 11:56:26

@Levéltáros:

Nem lepődnék meg, ha kiderülne, hogy az E.ON-hoz is közöd van, te karvalytőkés!

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2011.12.12. 12:38:44

@21méter:

Már nem is tudom, hogy ki lopott itt kitől.

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2011.12.12. 12:46:41

@Levéltáros: Sugárzik a reakciódból a kétségbeesés... Betonszarkofág kell ide, én mondom!

@21méter: Eonola Gay a megfejtés.

Rosszindulatú Vászka 2011.12.12. 21:51:23

Na ebből is világosan látszik, hogy a Világba minden rossz valahogy mégiscsak a tuggyukmik műve. Mint pl. az atomgomba.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.12.13. 15:23:32

Szilárd ihletett merített H. G. Wells-től a fene nagy munkájában, hogy elősegítse a hatlábú békák és a bazinagy halzabáló ergo konstans halszájszagú Gojira evolúciós kifejlődését.

Rosszindulatú Vászka 2011.12.15. 13:52:45

@LadyCarambole: monnyuk én mostan konrétan a magyarokra gondoltam, csak nem mertem leírni.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.12.15. 15:39:38

Nekem Galla egyik poénja jut eszembe, amikor azt bizonygatja képekkel, hogy ő volt az 5. Beatles tag. :)

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2011.12.15. 19:16:10

@TrueY:

Apró különbség, hogy az hazugság volt.

21méter · http://kigondoltam.blog.hu 2011.12.15. 19:23:11

@Levéltáros:

Hogy neked megint igazad van! Különben biztosan szerepelne ezen a listán: hu.wikipedia.org/wiki/Az_%C3%B6t%C3%B6dik_Beatle

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2011.12.16. 11:21:57

@TrueY:

Nem egyszerű megnézni, mire válaszoltam, ugye? Kegyetlen egy világ ez, így hidegülnek el az emberek egymástól, csak mondjuk a magunkét egymás mellett. Vagy lehet, hogy tényleg érthetetlenül írtam, és 21méter tényleg különlegesen okos, mert ő megértette? Nagy csalódás lenne ez nekem.

- Nekem Galla egyik poénja jut eszembe, amikor azt bizonygatja képekkel, hogy ő volt az 5. Beatles tag. :)
- Apró különbség, hogy az hazugság volt.

21méter · http://kigondoltam.blog.hu 2011.12.16. 11:35:56

@Levéltáros:

Ezt most nem értem, most mégis azt állítod, hogy a Galla volt az 5. Beatles tag? Azt hittem, hogy ezen már túl vagyunk. Vagy ez hazugság lenne?

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2011.12.16. 11:40:49

@21méter:

Ne haragudj, hány méter is? Nem figyeltem.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.12.16. 12:41:03

@Levéltáros: Akkor nem véletlen, hogy nem értettem! Egy poénra azt mondani, hogy hazugság értelmetlen. Szerintem.

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2011.12.16. 16:01:12

@TrueY:

Hőha, én a nagyszerű poénodra egy másik nagyszerű poénnal válaszoltam, amit te komolynak gondoltál. Csak hogy tisztázzuk, de poénokat magyarázni nem túl egészséges.

vargarockzsolt 2011.12.18. 23:23:04

Ez is jó volt. Ellopnám.

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2011.12.19. 13:47:01

@vargarockzsolt:

Hm, eltűnt innen a frappáns válaszom sajnos. De köszi.

2012.03.22. 18:40:13

Megszűnt a több évtizedes munkahelyem.
Saját kezembe kellett venni a sorsom alakulását, ezért kezdtem el keresni az interneten. Így bukkantam rá a KMD által kínált lehetősére, melyet mindenkinek ajánlok a mellékelt honlapon:

kmdholding.com/hub3p3a

kiraaaaa 2012.03.22. 19:01:56

én erre a manhatten tervre szavaznék,mert ettől sokkal rózsaszínesebb lenne a világ:2 rész rye vagy bourbon whiskey» 1 rész édes vermut» 1 öntet angostura
elkészítés módja:Egy pohárnyi jeget teszünk a shakerbe, majd hozzáöntjük a whiskeyt, a vermutot és az angosturát. A keveréket óvatosan összerázzuk, és egy pohárba töltjük. Díszítésnek hozzáadunk egy koktélcseresznyét.
A whiskey és a vermut arányát ízlés szerint változtathatjuk.

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2012.03.22. 20:19:45

@Hiteles007:

Mi csináljuk álnéven azt is, de félreértetted a dolgot, ott kell degeszre keresned magad, nem itt.

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2012.03.22. 20:21:04

@kiraaaaa:

Na ne vágj fel, igyál egy vizespohár Éva vermuthot, ahogybszoktál, ugyanaz a hatás!

kiraaaaa 2012.03.22. 20:32:21

@Levéltáros: ááá, elég egy feles pohár is, nem török a babéraitokra.

szanalmas 2012.03.22. 22:49:14

@Hiteles007:

Hát, szerintem meg a jó büdös kurva anyádat, te köcsög, lenyúlós szpemmergeci!

Rosszindulatú Vászka 2012.03.23. 08:34:58

@Hiteles007: szeresd anyád jobban, tettleg, csurig, tövig!

ripők · http://kigondoltam.blog.hu/ 2012.03.23. 08:49:24

@Hiteles007: Nahát, engem komolyan érdekelne a dolog, mesélhetnél róla.
süti beállítások módosítása