A Kigondoltam! közlekedéstechnikai tagozata a kormány felkérésére elkészítette a KRESZ 2011-es módosítási tervezetét. A módosítások figyelembe veszik a megváltozott közlekedési kultúrát, igazodnak a korszerű európai normákhoz és a hazai gyakorlathoz úgy, hogy növelik a közlekedésben résztvevők biztonságát és kikényszerítik a szabálykövető magatartást.
A tervezetet társadalmi vitára bocsátom.
I. AZ AUTÓSOKAT ÉRINTŐ VÁLTOZÁSOK
A módosítás alapvető célja, hogy a társadalmi hasznosság elve a közlekedésben is érvényesüljön. A felsőbb társadalmi rétegek számára jobb közlekedési viszonyokat teremt, ugyanakkor minimalizálja a jogosulatlan előnyök megszerzésének lehetőségét.
A személygépjárművek kategorizálása. A módosítás kategorizálja a személygépkocsikat, az egyes kategóriákra különböző szabályokat ír elő. A kategorizálás alapja a gépjármű forgalmi értéke. A prémiumkategóriás járművekre (piaci érték minimum 18 millió forint) megengedőbb szabályokat vezet be, legalizálja a jelenlegi gyakorlatot és igazodik a hazai közlekedési kultúrához.
A Kigondoltam! középvezetőinek második cégautója
Differenciált sebességkorlátozás. Korábban a 130-110-90-50 sebességkorlátozás minden személygépjárműre érvényes volt, a módosítás a sebességkorlátozást mindenhol eltörli a prémiumkategóriában. A változtatás növeli a gazdaság irányítóinak mozgási szabadságát és így a produktivitást, ami GDP növekedést eredményez.
Megengedőbb sávhasználat a prémiumkategória részére. A prémiumkategória gépjárműosztály használhatja a buszsávokat és a leállósávokat. Buszsáv egyidejű használati igénye esetén (a busz is ráhajtana a buszsávra) a prémiumkategória elsőbbsége érvényesül.
Igazolások kiadásának egyszerűsítése. A prémiumkategória igazolására külön jelzés nem kerül bevezetésre, maga az autó és az általa képviselt forgalmi érték igazolja a jogosultságot. A szabályozás így csökkenti a visszaélések lehetőségét, a mozgássérült matricákkal ellentétben itt nincs mód jelképes összegért igazoláshoz jutni, valódi gazdagság kell a kategória eléréséhez.
II. KERÉKPÁROSOKAT ÉS MOTORKERÉKPÁROSOKAT ÉRINTŐ VÁLTOZÁSOK
A módosítás célja a kerékpárosok társadalomi helyzetének rendezése, a gyalogosközlekedés biztonságának növelése. A motorkerékpároknál is bevezetésre kerül a prémiumkategória.
A motorkerékpárok kategorizálása. A személyautók kategorizálásához hasonlóan a motorkerékpároknál is bevezetésre kerül a prémiumkategória, 9 millió forint feletti piaci értéktől alkalmazva. A prémiumkategóriás személygépjárművek valamennyi előírása érvényes a prémiumkategóriás motorkerékpárokra.
Kerékpársávok optimalizálása. A módosítás eltörli a kerékpársávokat, azokat a gyalogosok részére átadja. Így biztosítható, hogy a gyalogolni kényszerülő autósok balesetmentesen közlekedhessenek autójuk nélkül is.
Rendszámhasználat pontosítása. A rendszám kötelezően bevezetésre kerül a kerékpárokra is. Kivételt képeznek az ún. háromkerekű gyermekkerékpárok. A pontosítás megakadályozza a kerékpárosok jogkerülő viselkedését.
Rendszám nélküli háromkerekű gyermekkerékpár gyermekkel
Úthasználati szabályok ésszerűsítése. Kerékpáros nem közlekedhet úton és járdán, kizárólag olyan útpadkán, aminek a szélessége legalább 2 (kettő) méter. A szabály minimalizálja az autós-kerékpáros illetve a kerékpáros-gyalogos balesetek számát.
Az új elemek a legfontosabb szakmai és társadalmi javaslatokat tartalmazzák, kizárólag társadalmi konszenzus hatására módosulhatnak.