A légi közlekedésről és annak környezetre káros hatásairól napokig, hetekig, adott esetben évekig is lehetne értekezni, de minek.
Vizsgáljunk meg inkább egy roppantmód egyszerű, mégis forradalmi kis újítást, amely ha nem is hozza el nekünk a szép új világot, azért az extrém megoldásokra fogékony fapados légitársaságok és ezáltal az azokat igénybe vevő csóró/smucig/balfasz utasok bárminemű jelentős befektetés nélkül járulhatnak hozzá egy felhőtlenebb élet kialakításához.
Köztudott tény, hogy a légitársaságok egyik károsanyag kibocsátás elleni fegyvere a röpülők illetve azok szállítmányának - tehát az utasoknak és csomagjainak - súlycsökkentése.
Elég csak az egyre könnyebb anyagok felhasználására valamint a poggyászok tömegének korlátozására gondolni.
Ehhez szorosan kapcsolódik az a miniforradalom, melyet, ahogy már említettem kifejezetten a fapados társaságok vihetnek sikerre.
Manapság, hogy már papírból is készülnek repülőgépek valamint a poggyászok feladása is ezer és ezer forintokba kerül, érdemes a kedves utasok testsúlyával is komolyabban foglalkozni.
A témát már néhány olcsó társaság körüljárta, de meggyőződésem, hogy a probléma megközelítése igencsak el lett kúrva. Az ugyanis, hogy a túlsúlyos utasokra rónak plusz költségeket egyértelműen minősíthető úgymond negatív pr tevékenységnek.
Az - általam - remekül kidolgozott modellt az alábbi elemzésben Budapestre és Ferihegy egyes terminálját igénybe vevő suttyó társaságokra (vizidzset, vízer, rájener, és a többi) vetítem ki/le, hogy mindenki számára világos legyen.
Fent említett társaságok általában negyven perccel a gép indulása előtt lezárják a check in pultot, a maradék időben az utasokat és kézipoggyászaikat röntgenvizsgálatnak vetik alá, majd a belső terminálba eresztik őket, ahol természetesen rögvest a büfé választékos kínálata tárul elébük brusettával, bifsztekkel és különféle cukrozott szörpökkel, sörökkel. A helyzet természetesen ennél sokkal aggasztóbb, hiszen az utasok jelentős része másfél, két órával az indulást megelőzően már tömködi magába a sok jót.
Ezen eljárást kicsit megváltoztatva nem csak környezetbarát megoldással rukkolhatnának elő a cégek, de a mai divatnak megfelelően az egészséges életmód alternatív támogatójává léphetnének elő.
Az alapötlet nem más, mint a check in pult áthelyezése az egyes terminálról az attól körülbelül 14,5 kilométerre levő Kálvin térre, természetesen ceteris paribus, azaz a jól bevált (ellenben jelen állapotában környezetromboló) modell egyetlen elemét megváltoztatva.
Na de mit is jelent ez?
A kedves utasnak maximum 120, minimum 40 perc állna rendelkezésére, hogy poggyászaival gyalog, vagy futva elérje a repülőgépet. Kisebb beruházással kialakítható lenne egy salak borítású futópálya, mely nyílván az üllői, majd a gyorsforgalmi út nyomvonalán érné el budapest kisebbik terminálját.
További eredményeket lehet elérni a küzdősportolók által használt "diéták" helyszíni biztosításával, azaz az érvényes repülőjeggyel rendelkezők számára kedvezményes klozett, fodrászat és szőrtelenítő egység létrehozásával.
Az ötlet remek, ez már biztos, innentől a fapadosokon a sor.
(A szerző zakkant szipus, híres költő és amatőr zsiráf.)